Asertywność w biznesie

Asertywność w biznesieCel biznesowy:

Celem szkolenia jest zwiększenie skuteczności menedżerów i pracowników poprzez uświadomienie i ukształtowanie zachowań asertywnych opartych o techniki i procedury asertywnej komunikacji oraz praktyczne przećwiczenie metod rozmów w trudnych sytuacjach komunikacyjnych.

Cel szkoleniowy:

  • diagnoza własnego stylu komunikacji,
  • doskonalenie umiejętności asertywnej komunikacji w biznesie nastawionych na skuteczność rozwiązywania pojawiających się problemów,
  • poznanie metod skutecznego porozumiewania się służących motywowaniu i angażowaniu pracowników oraz wpływających na dobrą koordynację pracy zespołowej,
  • rozwój nawyków efektywnej komunikacji usprawniającej przepływ informacji w firmie.

Po ukończeniu szkolenia jego uczestnicy:

  • będą potrafili otwarcie rozmawiać ze swoimi podwładnymi, współpracownikami i zwierzchnikami oraz klientami i dostawcami na każdy temat biznesowy,
  • rozwiną umiejętności jasnego komunikowania błędów własnych i swoich podwładnych,
  • nie będą obawiać się przyjęcia krytyki, a krytykując innych skupić się na rozwiązaniu problemu i koncentrować na zadaniu,
  • poznają metody traktowania pracowników w partnerski sposób, dzięki właściwemu przekazywaniu pochwał i szanowaniu ich odmiennych opinii oraz pomysłów,
  • zwiększą swoje szanse obrony przed różnymi formami manipulacji słownej, komunikatami aluzyjnymi oraz zachowaniami agresywnymi,
  • będą skutecznie wspierać inicjatywy członków zespołu, a nawet nieformalnych liderów, bez obawy o utratę autorytetu,
  • będą w radzić sobie w sytuacjach trudnych i zmniejszą narażenie na stres, poprzez wykorzystanie technik obronę własnych praw i asertywnego ustalania granic,
  • zachowają równowagę między życiem zawodowym i osobistym, dzięki znajomości reguł i technik asertywnej odmowy.

Grupa docelowa:

Menedżerowie wyższego i średniego szczebla, menedżerowie liniowi, liderzy zespołów, koordynatorzy, specjaliści.

Program:

1. Istota zachowań asertywnych

  • Podstawowe style komunikacji,
  • Postawa asertywna w relacjach z innymi ludźmi,
  • Przejawy postawy asertywnej, agresywnej i uległej w zachowaniu,
  • Bariery asertywności i sposoby radzenia sobie z nimi,
  • Czy jesteś asertywnym menedżerem?

2. Podstawy skutecznego porozumiewania się

    • Słuchanie reaktywne,
    • Dialog konstruktywny,
    • Parafraza, klaryfikacja.

3. Budowanie konstruktywnej informacji zwrotnej

    • Komunikat JA,
    • Model pełnej ekspresji,
    • Metody unikania sytuacji trudnych przy udzielaniu i otrzymywaniu informacji zwrotnej,
    • Trening komunikacji asertywnej,

4. Asertywny styl komunikacji jako środek skutecznej realizacji celów

    • Asertywne wyrażanie krytyki i pochwał,
    • Asertywne wyrażanie oczekiwań i stawianie celów,
    • Zjednywanie sobie „trudnych” współpracowników,
    • Trening komunikacji asertywnej ukierunkowanej na realizację celów biznesowych.

5. Asertywność jako droga budowania zdrowych relacji w biznesie

  • Asertywna konfrontacja poglądów,
  • Asertywne reagowanie na krytykę,
  • Reagowanie na krytykę ze strony podwładnego i przełożonego,
  • Obrona przed atakiem werbalnym,
  • Asertywna odmowa,
  • Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych.

6. Reagowanie w sytuacjach związanych z silnymi emocjami

  • Reagowanie na krytykę i na zachowania obraźliwe,
  • Obrona przed powtarzającymi się zachowaniami agresywnymi,
  • Asertywne stawianie granic
  • Hamulec inwektyw,
  • Metody świadomego wykorzystywania emocji i kierowania nimi,
  • Przyznawanie się do błędu,
  • Sposób reagowania na zaskakujące zachowania współpracowników,
  • Trening radzenia sobie w trudnych sytuacjach.

7. Jak wdrażać nowe nawyki w codzienne życie zawodowe

 

Trenerzy prowadzący:

Nina Urbańczyk, Marek Szewczyk, Jarosław Rubin