Przejdź do treści

Asertywność i radzenie sobie w trudnych sytuacjach

Asertywność

Wartość dla firmy (organizacji):

Celem szkolenia jest zwiększenie skuteczności działania menedżerów i pracowników poprzez wypracowanie zachowań asertywnych opartych o techniki i narzędzia asertywnej komunikacji oraz praktyczne przećwiczenie metod rozmów w trudnych sytuacjach komunikacyjnych.

Wartość dla uczestnika:

Po ukończeniu szkolenia jego uczestnik:

  • potrafi otwarcie rozmawiać ze swoimi podwładnymi, współpracownikami i zwierzchnikami oraz klientami i dostawcami na każdy temat biznesowy,
  • umie prezentować własne zdanie oraz bronić interesów firmy,
  • rozwinie umiejętności jasnego komunikowania błędów własnych i swoich podwładnych,
  • nie będzie obawiać się przyjęcia krytyki, a krytykując innych skupi się na rozwiązaniu problemu i koncentracji na zadaniu,
  • zna metody motywowania i angażowania pracowników, dzięki właściwemu przekazywaniu pochwał i szanowaniu ich odmiennych opinii oraz pomysłów,
  • zwiększy swoje szanse obrony rzed różnymi formami manipulacji słownej, komunikatami aluzyjnymi oraz zachowaniami agresywnymi,
  • skutecznie wspiera inicjatywy członków zespołu, a nawet nieformalnych liderów, bez obawy o utratę autorytetu,
  • poradzi sobie w sytuacjach trudnych i zmniejszą narażenie na stres, poprzez wykorzystanie technik obronę własnych praw i asertywnego ustalania granic,
  • zachowuje równowagę w życiu zawodowym i osobistym, dzięki znajomości reguł i technik asertywnej odmowy.

Dla kogo:

Menedżerowie różnych szczebli, członkowie zespołów, kierownicy projektów, koordynatorzy, specjaliści i inne osoby, których skuteczność zależy od kontaktów ze współpracownikami lub klientami i dostawcami.

Program:

1 Istota skutecznego porozumiewania się

  • czym jest skuteczność w kontaktach z ludźmi – doświadczenia uczestników,
  • źródła optymizmu i motywacji w codziennej pracy,
  • świadoma obserwacja emocji własnych i innych ludzi,
  • podstawa zdrowych relacji – zaufanie,
  • rola informacji zwrotnych w rozwijaniu własnych kompetencji społecznych.

2. Działania sprzyjające kształtowaniu równości w relacjach

  • obrona własnego stanowiska,
  • korzystanie z własnych praw bez naruszania praw innych,
  • rozwijanie umiejętności współpracy, wpływu i samokontroli,
  • strategie asertywne, agresywne i podporządkowane
  • asertywne reagowanie na krytykę:
    • krytyka ogólna,
    • krytyka słuszna,
    • prośba o wyjaśnienie,
    • przyznawanie się do błędu, nie do winy,
    • poczucie krzywdy,
    • krytyka ze strony szefa.

3. Reagowanie w sytuacjach związanych z silnymi emocjami,

  • hamulec inwektyw,
  • szczere wyrażanie emocji,
  • metody świadomego wykorzystywania emocji i kierowania nimi,
  • reagowanie na zachowania obraźliwe,
  • zwracanie uwagi na niewłaściwe zachowanie,
  • stawianie barier,
  • sposób reagowania na zaskakujące zachowania współpracowników,
  • asertywna odmowa.

4. Asertywny styl zachowania jako środek skutecznej realizacji celów.

  • jak zjednywać sobie „trudnych” współpracowników,
  • strategie komunikacyjne w działaniu – siła komunikatu „ja”,,
  • pełna ekspresja komunikatu,
  • stwierdzenia niepożądane – prewencja sytuacji konfliktowych,
  • wyrażanie własnego zdania i aktywne słuchanie.

 

5. Przełamywanie ograniczeń własnej asertywności

  • bariery postawy asertywnej i sposoby radzenia sobie z nimi,
  • myślenie pozytywne sprzyjające asertywności,
  • określenie obszarów obniżonej asertywności,
  • metody ćwiczenia zachowań asertywnych.

Podsumowanie

 

Trenerzy prowadzący:

Jarosław Rubin, Marek Szewczyk