Rozwój koncentracji

 

Trening koncentracji i świadomego oddechu

Trening pozwala rozwijać  i poprawiać umiejętności przełączania uwagi umysłu oraz poprawia technikę świadomego oddychania. Koncentracja na zadaniu polega na utrzymaniu uwagi w określonym czasie na jednej czynności, ten proces pozwala na rozwijanie naszej koncentracji i podwyższa naszą efektywność we wszystkich czynnościach które wykonujemy.

Techniki świadomego oddechu natomiast pozwalają nam kontrolować nasz stan psychofizyczny.  Poprzez proces obserwacji oddechu możemy określić  w jakim stanie znajduje się nasze ciało oraz ocenić  czy ten stan jest odpowiedni dla danej sytuacji w której właśnie się znajdujemy. Kolejnym krokiem jest świadome wykonanie odpowiedniej techniki kontroli oddechu i wprowadzenie naszego organizmu w odpowiedni stan pobudzenia lub relaksu adekwatnie do wykonywanej właśnie czynności lub zadania.

Trening trwa 5 (min. ) lub 15 (min.), można go wykonać praktycznie w każdych warunkach, ale na początek proponujemy wykonanie tego treningu z pomocą aplikacji na komputerze lub smartfonie.

Instrukcja:

  1. Ustaw kursor na polu „start”
  2. Usiądź wygodnie na krześle, tak abyś wygodnie mógł operować myszą lub ręką i zakreślać kolejne pola z liczbami.
  3. Po naciśnięciu pola „start” na ekranie pojawi się tabela z liczbami od 0 do 100. Zadanie polega na zaznaczaniu kolejnych liczb (0, 1 , 2 ,3…….) przez okres 60 sekund (1 minuty), po upływie tego czasu tabela zniknie z ekranu i pojawi się animacja symulująca wdech i wydech.
  4. W tym momencie wyprostuj kręgosłup i utrzymaj wygodną prostą postawę, obserwując symulacje oddechu – zacznij kontrolować wdech i wydech, wdech trwa 4 sekundy —- wydech 8 sekund——–,  powtarzamy cykl trzy razy i po 30 sekundach na ekranie pojawi się ponownie tabela z liczbami.
  5. Gdy na ekranie zobaczymy tabelę z liczbami kontynuujemy zaznaczanie liczb od następnej liczby po ostatniej liczbie, zaznaczonej w pierwszej serii (to znaczy jeśli w pierwszej serii ostatnią liczbą, którą zaznaczyliśmy było 13, to teraz zaznaczamy 14, 15, 16 itd. Wykonanie drugiej serii trwa 60 sekund i po tym czasie ponownie ekran znika i pojawia się symulator oddechu.
  6. W tym momencie ponownie przechodzimy do trzech pełnych cykli wdechu i wydechu.
  7. Po 30 sekundach pojawia się trzeci raz ekran z tabelą liczb i analogicznie jak poprzednio kontynuujemy zaznaczanie liczb od ostatniej nie zaznaczonej
  8. Po ukończeniu trzeciej serii zaznaczania liczb wykonujemy 5 cykli wdech (4 sekundy) wydech (8 sekund ) i trening jest zakończony.