Przejdź do treści

Model biznesowy – tworzenie i transformacja modelu biznesowego

Model biznesowy - analiza modelu biznesowego

Cel / Wartość dla firmy (organizacji):

Celem usługi jest stworzenie lub transformacja modelu biznesowego firmy z myślą o zmianie dotychczasowego modelu, generowaniu wartości, tworzeniu nowej firmy lub usprawnieniu swojej organizacji. W ramach usługi może powstać przykładowo: cyfrowy model biznesowy, model biznesowy wykorzystujący narzędzia AI albo model nawiązujący do określonego wzorca (np. freemium).

Zakres usługi:

Wsparcie całego procesu tworzenia lub transformacji modelu biznesowego odbywa się w fazach:

  1. Przeprowadzenie warsztatu strategicznego projektu – jednostronicowy plan strategiczny

  2. Analiza i zebranie wniosków o sytuacji obecnej – badania, analiza trendów

  3. Projektowanie koncepcji modelu biznesowego – warsztaty z wykorzystaniem szablonu modelu i innych narzędzi wspierających wybór koncepcji

  4. Ocena koncepcji modelu

  5. Testowanie modelu biznesowego – przygotowanie, wybór formy i przeprowadzenie testów modelu biznesowego

  6. Aktualizacja modelu biznesowego po wykonaniu testów

  7. Plan wdrożenia modelu biznesowego

  8. Wdrożenie

Opis przykładowego warsztatu tworzenia modelu biznesowego:

Usługa jest realizowana z wykorzystaniem szablonu  modelu biznesowego, którego osią jest propozycja wartości. Tworzenie lub rewizja modelu biznesowego odbywa się na warsztacie realizowanym w formie tradycyjnej lub zdalnej.

Zakres warsztatu:

  1. Wprowadzenie / agenda,
  2. Analiza wniosków dotyczących obecnej sytuacji i trendów,
  3. Omówienie elementów modelu biznesowego,
  4. Przedstawienie szablonu modelu biznesowego i sposobu pracy z szablonem (karty wzorców modeli biznesowych)
  5. Rozwijanie bieżącego modelu / Tworzenie nowego modelu biznesowego,
  6. Omówienie i wstępna ocena koncepcji modelu biznesowego,
  7. Zaplanowanie oceny modelu biznesowego i dalszych działań, 
  8. Podsumowanie warsztatu.

Po etapie planowania modelu następują fazy testowania, aktualizacji i implementacji  modelu biznesowego, które również mogą być wspierane przez konsultantów Value Creation.

Rezultaty:

  • zaprojektowana koncepcja modelu biznesowego,
  • dokonana wstępna ocena modelu biznesowego,
  • sporządzoney plan dalszych działań.

Dla kogo:

Kadra zarządzająca, właściciele firm, menedżerowie różnych szczebli, oraz inne osoby, które zamierzają stworzyć nowy lub zrewidować istniejący model biznesowy organizacji.

Narzędzia / metody:

  • Szablon modelu biznesowego,
  • Karty wzorców modeli biznesowych,
  • Praca grupowa,
  • Techniki kreatywne,
  • Dyskusja moderowana.