Model biznesowy – tworzenie i transformacja modelu biznesowego
Cel / Wartość dla firmy (organizacji):
Celem usługi jest stworzenie lub transformacja modelu biznesowego firmy z myślą o zmianie dotychczasowego modelu, generowaniu wartości, tworzeniu nowej firmy lub usprawnieniu swojej organizacji. W ramach usługi może powstać przykładowo: cyfrowy model biznesowy, model biznesowy wykorzystujący narzędzia AI albo model nawiązujący do określonego wzorca (np. freemium).
Wsparcie całego procesu tworzenia lub transformacji modelu biznesowego odbywa się w fazach:
Przeprowadzenie warsztatu strategicznego projektu – jednostronicowy plan strategiczny
Analiza i zebranie wniosków o sytuacji obecnej – badania, analiza trendów
Projektowanie koncepcji modelu biznesowego – warsztaty z wykorzystaniem szablonu modelu i innych narzędzi wspierających wybór koncepcji
Ocena koncepcji modelu
Testowanie modelu biznesowego – przygotowanie, wybór formy i przeprowadzenie testów modelu biznesowego
Aktualizacja modelu biznesowego po wykonaniu testów
Plan wdrożenia modelu biznesowego
Wdrożenie
Opis przykładowego warsztatu tworzenia modelu biznesowego:
Usługa jest realizowana z wykorzystaniem szablonu modelu biznesowego, którego osią jest propozycja wartości. Tworzenie lub rewizja modelu biznesowego odbywa się na warsztacie realizowanym w formie tradycyjnej lub zdalnej.
Zakres warsztatu:
Wprowadzenie / agenda,
Analiza wniosków dotyczących obecnej sytuacji i trendów,
Omówienie elementów modelu biznesowego,
Przedstawienie szablonu modelu biznesowego i sposobu pracy z szablonem (karty wzorców modeli biznesowych)
Rozwijanie bieżącego modelu / Tworzenie nowego modelu biznesowego,
Omówienie i wstępna ocena koncepcji modelu biznesowego,
Zaplanowanie oceny modelu biznesowego i dalszych działań,
Podsumowanie warsztatu.
Po etapie planowania modelu następują fazy testowania, aktualizacji i implementacji modelu biznesowego, które również mogą być wspierane przez konsultantów Value Creation.
Rezultaty:
zaprojektowana koncepcja modelu biznesowego,
dokonana wstępna ocena modelu biznesowego,
sporządzoney plan dalszych działań.
Dla kogo:
Kadra zarządzająca, właściciele firm, menedżerowie różnych szczebli, oraz inne osoby, które zamierzają stworzyć nowy lub zrewidować istniejący model biznesowy organizacji.