Wartość dla firmy (organizacji):
Celem warsztatu jest zdobycie przez Uczestników pogłębionej wiedzy i praktycznych umiejętności w obszarze OKR, które umożliwią na wykorzystanie kompetencji w rzeczywistych sytuacjach związanych z wdrażaniem metody OKR (Objectives and Key Results) i wspieraniem procesu OKR w firmie.
Wartość dla uczestnika:
Po ukończeniu szkolenia jego uczestnik:
- zna i rozumie koncepcję OKR – Osiągnięć i Kluczowych Rezultatów,
- jest świadomy potrzeb różnych grup interesariuszy i odbiorców transformacji (wdrożenia),
- potrafi przekazać (komunikować) korzyści płynące z właściwie postawionych celów dla realizacji strategii firmy oraz motywacji i zaangażowania zespołów oraz pracowników,
- potrafi sporządzić plan i harmonogram wdrożenia OKR w firmie,
- potrafi prowadzić bieżącą komunikację w ramach projektu wdrożenia OKR i procesu OKR,
- zna zasady formułowania Osiągnięć i Kluczowych Rezultatów oraz potrafi wspierać formułowanie na roczne celów OKR dla firmy oraz kwartalnych celów OKR w zespołach,
- jest świadomy wagi uzgadniania celów w organizacji i potrafi wesprzeć uzgadnianie celów w pionie i w poziomie,
- zna proces OKR oraz rozumie rolę Trenera Wewnetrznego OKR na jego poszczególnych etapach,
- potrafi prowadzić i facylitować spotkania w ramach cykli procesu OKR,
- rozumie ludzki wymiar projektu wdrożenia OKR i potrafi rozpoznać główne przeszkody w procesie wdrożenia OKR oraz radzić sobie z tymi przeszkodami.
Dla kogo:
Menedżerowie i pracownicy, którzy są zainteresowani wspieraniem wdrożenia OKR w firmie, podniesieniem efektywności realizacji strategii dzięki stawianiu właściwych celów oraz doskonaleniem procesu OKR, pełniąc rolę Trenera Wewnętrznego OKR (Internal OKR Master).
Program (cykl - trzy warsztatty jednodniowe):
WARSZTAT 1
1. Wprowadzenie
- przedstawienie się / agenda warsztatu / kontrakt,
- cel i oczekiwane rezultaty warsztatu,
- dlaczego potrzebujemy nowej metody zarządzania celami? – problemy w realizacji celów i czynniki wpływające na osiąganie rezultatów – doświadczenia uczestników,
- dlaczego „stare” zarządzanie przez cele nie działa?
2. Kluczowe aspekty koncepcji OKR (Objectives & Key Results):
- formuła OKR/I,
- proces,
- podejście,
- kontekst.
3. Potrzeby i korzyści z wdrożenia OKR rożnych grup odbiorców transformacji
- korzyści dla zarządu,
- korzyści dla menedżerów,
- korzyści dla pracowników.
4. Plan wdrożenia OKR
- jaki jest prawdziwy cel wdrożenia metody OKR?
- jak sporządzić „One-Page Plan” i harmonogram transformacji,
- jak przygotować firmę do transformacji? Rola Trenera Wewnętrznego i zewnętrznego OKR Coacha.
Podsumowanie 1 dnia
- retrospektywa,
- post-work (zadanie do wykonania między warsztatami)
WARSZTAT 2
1. Omówienie zadań wykonanych między warsztatami
2. Proces OKR z punktu widzenia Trenera Wewnętrznego OKR
- role w procesie OKR (Przywódca transformacji, OKR Trener Wewnętrzny, OKR Coach Transformacji)
- dlaczego Trener Wewnętrzny jest niezbędny dla powodzenia wdrożenia OKR?
- etapy procesu (cykl OKR i cykl zarządzania zmianą)
3. Od strategii firmy do celów okresowych OKR
- Strategia firmy – ile może być priorytetów,
- Cele roczne OKR i ich uzgadnianie,
- Cele okresowe OKR – jak sformułować kwartalny OKR dla poszczególnych zespołów? Jak uzgadniać cele okresowe?
- Jak monitorować proces OKR? Rola wizualizacji procesu.
4. Trener Wewnętrzny w procesie komunikowania wdrożenia OKR – bez komunikacji nie ma sukcesu wdrożenia OKR
- cele komunikacji
- przydatne modele i narzędzia komunikacji
- proces komunikacji w trakcie wdrożenia.
Podsumowanie 2 dnia
- retrospektywa,
- post-work (zadanie do wykonania między warsztatami)
WARSZTAT 3
1. Omówienie zadań wykonanych między warsztatami
2. Ludzki aspekt wdrożenia OKR
- każda zmiana rodzi opór? Rodzaje reakcji pracowników na wdrożenie OKR, i sposoby radzenia sobie z reakcjami,
- źródła reakcji na transformację i metody postępowania,
- typologia postaw wobec transformacji – jak budować zaangażowanie we wdrożenie OKR.
3. Co może pójść nie tak?
- jak pogodzić zadania operacyjne z realizacją OKR? KPI a OKR.
- zadania Trenera Wewnętrznego,
4. Co robić jeśli transformacja utknie?
- metody zdobywania informacji zwrotnych oraz radzenia sobie z przeszkodami.
5. Jak zaplanować poprowadzić retrospektywę, przegląd statusowy, podsumowanie realizacji OKR?
Podsumowanie warsztatów
Czas trwania warsztatu:
Szkolenie trwa trzy dni (3 x 8 h szkoleniowych).
Trenerzy prowadzący:
Jarosław Rubin