
Wartość dla firmy (organizacji):
Celem warsztatu jest zdobycie przez Uczestników kompetencji pozwalających na zainicjowanie i przewodzenie transformacji zarządzania celami w firmie z wykorzystaniem metody OKR (Objectives and Key Results) oraz zdobycie umiejętności planowania celów OKR, monitorowania procesu wdrożenia OKR-ów oraz komunikowania korzyści wynikających z wdrożenia metody w organizacji.
Wartość dla uczestnika:
Po ukończeniu szkolenia jego uczestnik:
- zna koncepcję OKR – Osiągnięć i Kluczowych Rezultatów
- jest świadomy korzyści płynących z właściwie postawionych celów dla realizacji strategii firmy oraz motywacji i zaangażowania zespołów oraz pracowników,
- potrafi zakomunikować korzyści z jej wykorzystania w sposób angażujący odbiorców wdrożenia,
- zna zasady formułowania Osiągnięć i Kluczowych Rezultatów oraz potrafi przełożyć strategię firmy na roczne cele OKR oraz formułować kwartalne cele dla zarządu,
- zna proces OKR oraz rozumie rolę kadry zarządzającej na jego poszczególnych etapach,
- potrafi stworzyć strategię wdrożenia OKR-ów w organizacji oraz monitorować wdrożenie,
- potrafi rozpoznać główne przeszkody w procesie wdrożenia OKR i radzić sobie z tymi przeszkodami.
Dla kogo:
Członkowie kadry zarządzającej, właściciele firm oraz menedżerowie wyższego szczebla, którzy są zainteresowani podniesieniem efektywności realizacji strategii dzięki stawianiu właściwych celów oraz wdrożeniu metody OKR w organizacji, a w czasie wdrożenia będą „twarzą projektu” pełniąc rolę przywódcy transformacji OKR.
Program (cykl - trzy warsztaty jednodniowe):
WARSZTAT 1
1 Wprowadzenie
- przedstawienie się / agenda warsztatu / kontrakt,
- cel i oczekiwane rezultaty warsztatu,
- dlaczego potrzebujemy nowej metody zarządzania celami? – problemy w realizacji celów i czynniki wpływające na osiąganie rezultatów – doświadczenia uczestników,
- dlaczego „stare” zarządzanie przez cele nie działa?
2 Istota metody OKR (Objectives & Key Results) – koncepcja OKR i jej cztery aspekty
- formuła OKR/I,
- proces,
- podejście,
- kontekst.
3. Korzyści z wdrożenia OKR dla rożnych grup odbiorców transformacji
- korzyści dla zarządu,
- korzyści dla menedżerów,
- korzyści dla pracowników.
4. Strategia transformacji
- jaki jest prawdziwy cel wdrożenia metody OKR?
- strategia wdrożenia – jak sporządzić „One-Page Plan” transformacji,
- jak przygotować firmę do transformacji? Rola kadry zarządzającej.
Podsumowanie 1 dnia
- retrospektywa,
- post-work (zadanie do wykonania między warsztatami)
WARSZTAT 2
1. Omówienie zadań wykonanych między warsztatami
2. Proces OKR z punktu widzenia kadry zarządzającej firmą
- role w procesie OKR (Przywódca transformacji, OKR Trener Wewnętrzny, OKR Coach Transformacji)
- etapy procesu
3. Od strategii firmy do jej realizacji
- strategia firmy – od celów strategicznych do priorytetów rocznych,
- cele roczne OKR – jak prawidłowo sformułować cel roczny?
- cele okresowe OKR – jak sformułować kwartalny OKR dla zarządu?
- jak wizualizować proces OKR, czyli jak w praktyce budować otwartość i zaufanie?
4. Komunikowanie wdrożenia OKR – bez komunikacji nie ma sukcesu wdrożenia OKR
- cele komunikacji
- przydatne modele i narzędzia komunikacji
- pierwszy komunikat – budowa i wygłoszenie komunikatu
- plan komunikacji w trakcie wdrożenia
Podsumowanie 2 dnia
- retrospektywa,
- post-work (zadanie do wykonania między warsztatami)
WARSZTAT 3
1. Omówienie zadań wykonanych między warsztatami
2. Ludzki aspekt wdrożenia OKR
- każda zmiana rodzi opór? Rodzaje reakcji pracowników na wdrożenie OKR, i sposoby radzenia sobie z reakcjami,
- źródła reakcji na transformację i metody postępowania,
- typologia postaw wobec transformacji i metody angażowania ludzi o różnych postawach wobec OKR.
3. Co może pójść nie tak?
- 5 pułapek na drodze wdrożenia OKR
- jak pogodzić zadania operacyjne z realizacją OKR? KPI a OKR.
- zadania lidera transformacji
4. Co robić jeśli transformacja utknie?
- metody identyfikacji przeszkód oraz radzenia sobie z przeszkodami.
Podsumowanie warsztatów
Czas trwania warsztatu:
Szkolenie trwa trzy dni (3 x 8 h szkoleniowych).
Trenerzy prowadzący:
Jarosław Rubin