Wartość dla firmy (organizacji):
Celem warsztatu jest poprawa efektywności działań organizacji i zespołów poprzez doskonalenie kompetencji przywódczych menedżerów i liderów poprzez nabycie umiejętności stosowania na co dzień zasady wybierania najlepszych opcji, które zainspirują i zaangażują pracowników oraz pozwolą im zrealizować mniej rzeczy, ale lepiej.
Wartość dla uczestnika:
Po ukończeniu szkolenia jego uczestnik:
- rozumie na czym polega esencjalistyczne przywódwo – jakie korzyści przynosi eliminowanie tego, co nieważne i skupianie się na kwestiach najważniejszych,
- zna i potrafi działać w ramach trzech faz procesu prowadzącego do skupienia się na najważniejszych celach: Eksploracja – Eliminacja – Działanie,
- potrafi zarządzać strumieniem zadań, aby nie dać się wpędzić w pułapkę „rozgrzebania” wielu projektów i nie realizowania/kończenia żadnych,
- zna, potrafi stosować w praktyce i przekazuje podwładnym zasady FCS dotyczące skupienia się na kwestiach najważniejszych, właściwej komunikacji oraz podejmowania decyzji,
- potrafi rekrutować właściwych ludzi do zespołów, aby zapobiec osuwaniu się przedsiębiorstwa w mierność,
- potrafi sformułować idealnie klarowne „ważne intencje” w miejsce niejasnych lub dość jasnych celów,
- wykorzystuje przejrzystość i podział odpowiedzialności do wspierania rozwoju pracowników,
- posiada umiejętność przekazywania właściwych informacji właściwym ludziom we właściwym czasie,
- posiada i wykorzystuje narzędzia monitorowania rezultatów pracy zespołu.
- potrafi ustalić prawdziwe priorytety,
- potrafi zarządzać własnymi zasobami i energią w taki sposób, aby zachować zdolność do podejmowania właściwych decyzji.
Dla kogo:
Kadra zarządzająca, menedżerowie różnych szczebli, liderzy i koordynatorzy zespołów, kierownicy projektów i inne osoby, którym zależy na efektywnym wyborze i realizacji najważniejszych celów oraz odrzuceniu spraw nieistotnych.
Program:
DZIEŃ 1
Wprowadzenie
- przedstawienie się / agenda warsztatu / kontrakt,
- cel i oczekiwane rezultaty warsztatu,
- przywódca w świecie VUCA i siła MNIEJ, ALE LEPIEJ.
1 Podstawy esencjalistycznego przywództwa
- proces zarządzania efektywnością – Eksploracja – Eliminacja – Działanie,
- radzenie sobie w rzeczywistości VUCA dzięki dokonywaniu wyboru.
2. Eksploracja – odróżnianie celów i zadań naprawdę ważnych od nieistotnej reszty
- pięć aspektów umożliwiających przywódcy badanie, tego co ważne:
- stworzenie przestrzeni do koncentracji i skupienia; zastosowanie metody Billa Gatesa,
- krytyczna analiza otoczenia – wyławianie sygnałów z szumu informacyjnego,
- kreatywność – zaproszenie umysłu do zabawy,
- ochrona własnych zasobów – utrzymanie zdolności dokonywania wyborów i podejmowania decyzji,
- przygotowanie twardych, ekstremalnych kryteriów wyboru tego, co ważne.
3. Eliminacja – zarządzanie strumieniem celów i działań
- sztuka precyzowania celów – ćwiczenie wprowadzające „Deklaracja misji”,
- jak sprecyzować cel zespołu i indywidualne cele jego członków? koncepcja „ważnej intencji”,
- odwaga menedżerska – siła uprzejmej odmowy i umiejętność ustalania granic,
- radzenie sobie z pułapkami zaangażowania w nieudane przedsięwzięcia,
- doskonalenie umiejętności wyboru – podejmowanie decyzji / wybór opcji.
4. Działanie – skuteczne robienie rzeczy ważnych
- system wykonywania rzeczy ważnych,
- znowu VUCA – nie wszytko można przewidzieć – jak działać w takiej sytuacji?
- identyfikacja i usuwanie przeszkód – „najwolniejszy piechur” i piramida 5 barier,
- quick wins – znaczenie małych zwycięstw,
- skupienie się na zadaniu i porzucenie mitu wielozadaniowości.
DZIEŃ 2
5. Esencja przywództwa w praktyce – model FCS
- FOCUS = FCS:
- (F) Mniej, ale lepiej,
- (C) Właściwa komunikacja,
- (S) Szybkość i jakość procesu decyzyjnego.
6. Tworzenie esencjalistycznego zespołu
- jak wybierać właściwych pracowników?
- jak zapobiegać „ekspansji palanctwa” w organizacji?
- jak stawiać cele zespołowe? jak uzgadniać indywidualne priorytety?
- jak utrzymać elestyczność i dzielić odpowiedzialność w celu zaangażowania pracowników?
- narzędzie delegowania – Delegation Poker.
7. Esencja komunikacji
- jak zbierać informacje zwrotne?
- jak przekazywać zwięzłe, jasne komunikaty?
8. Monitorowanie postępów
- jak kontrolować liczbę zadań realizowanych przez członków zespołu?
- wykorzystanie tablicy Kanban,
- spotkania zespołu – stand-upy i retrospektywy.
Podsumowanie
Trenerzy prowadzący:
Jarosław Rubin