Planujesz wdrożenie zmian w firmie?
Jesteś członkiem zespołu, który ma kierować wdrożeniem?
Ten warsztat pozwoli Ci wypróbować różne opcje działań w warunkach bezpiecznych!
Wartość dla firmy (organizacji):
Celem warsztatu jest udoskonalenie przez Uczestników umiejętności zarządzania zmianami poprzez uczestnictwo w symulacji biznesowej obrazującej roczny proces wdrożenia istotnej zmiany w firmie.
Wartość dla uczestnika:
Po ukończeniu szkolenia jego uczestnik:
- wie, jak przebiega proces zmiany w firmie i umysłach odbiorców zmiany (interesariuszy),
- potrafi dokonywać wyboru działań związanych z zarządzaniem zmianą oraz wyciągać wnioski na podstawie rezultatów tych działań,
- potrafi wykorzystać retrospektywę do doskonalenia działań w ramach zarządzania zmianą,
- potrafi lepiej podejmować decyzje w warunkach stresu i ograniczeń czasowych,
- posiada umiejętność współpracy w zespole wdrażającym zmiany,
- zna elementy iteracyjnego cyklu zarządzania zmianą w firmie,
- potrafi rozpoznać główne przeszkody w procesie wdrożenia zmian i radzić sobie z tymi przeszkodami.
Dla kogo:
Członkowie kadry zarządzającej, menedżerowie różnych szczebli, liderzy zespołów wdrażających zmiany, agenci i ambasadorzy zmian oraz inne osoby, które są zainteresowane efektywnym wdrażaniem zmian w firmach i instytucjach.
Warsztat wykorzystujący symulację biznesową (1 dzień)
Wprowadzenie
- przedstawienie się / agenda warsztatu / kontrakt,
- cel i zasady symulacji.
Przeprowadzenie symulacji
Przedmiotem symulacji Change Masters jest wdrożenie istotnej zmiana w firmie, zaś podmiotem działań konkretni, scharakteryzowani pracownicy różnych szczebli organizacji. Uczestnicy, podzieleni na kilkuosobowe zespoły (zespoły projektowe / Komitety Zmian), mają za zadanie przeprowadzić roczny program zmian w organizacji (w ciągu kilku godzin przebiegu symulacji). Zespoły zakończą zmiany z sukcesem, jeżeli przeprowadzą pracowników przez proces zmian, a opisana w symulacji organizacja zacznie osiągać korzyści z przeprowadzonej zmiany.
W ramach symulacji każdy zespół powinien przeprowadzić jak największą liczbę pracowników przedsiębiorstwa przez cały proces zmian. Aby to osiągnąć może używać zasobów, jakie są niezbędne do przeprowadzenia zmian, będących w dyspozycji zespołu oraz dobierać działania zmierzające do wdrożenia zmian (spośród dostępnego zestawu działań).
Prowadzący symulację na bieżąco udziela uczestnikom informacji zwrotnych, dotyczących każdego z podjętych przez nich działań (wykorzystując specjalne karty z informacjami o rezultatach działań). W trakcie symulacji (na zakończenie kwartału lub półrocza) zespoły uczestników dokonują retrospektywy i wymieniają się doświadczeniami dotyczącymi skuteczności podejmowanych działań oraz poszukują przyczyn sukcesów lub niepowodzeń.
Podsumowanie symulacji
Na zakończenie symulacji, po zaprezentowaniu efektów działań poszczególnych zespołów, prowadzący wraz z uczestnikami dyskutują przebieg symulacji, a następnie podsumowują nabyte (ugruntowane/doskonalone) w czasie symulacji wiedzę i umiejętności, w kontekście możliwości ich praktycznego wykorzystania w trakcie zmian odbywających się w ich firmie.
Warsztaty dwudniowe (opcja)
W przypadku warsztatów dwudniowych drugi dzień poświęcony jest ludzkiemu aspektowi wdrażania zmian i rozpoczyna się od ćwiczenia ilustrującego ludzkie reakcje na zmianę. Kolejne elementy programu drugiego dnia dotyczą:
- Działań dostosowanych do reakcji na zmiany,
- Źródeł reakcji na zmiany,
- Typologii postaw wobec zmian,
- Sposobów radzenia sobie z przeszkodami wobec zmian,
Czas trwania warsztatu:
Warsztat trwa jeden dzień szkoleniowy (8 h szkoleniowych).
Trenerzy prowadzący:
Jarosław Rubin