Wartość dla firmy (organizacji):
Celem szkolenia jest zwiększenie skuteczności działania zespołów i osiągania celów, dzięku rozwojowi umiejętności radzania sobie w sytuacjach konfliktowych oraz wykorzystania zarządzania konfliktem do budowy zaangażowania w zadania.
Wartość dla uczestnika:
Po ukończeniu szkolenia jego uczestnicy:
- będą przygotowani i potrafili właściwie reagować w chwili wystąpienia sytuacji konfliktowych,
- będą potrafili określić rodzaj konfliktu i wybrać odpowiednią strategii postępowania,
- będą świadomie wyznaczać asertywne granice współpracy i skutecznie bronić swoich interesów,
- będą potrafili dokonać oceny własnych emocji w sytuacjach konfliktowych i innych trudnych momentach życia zawodowego oraz osobistego,
- będą efektywnie przechodzić od sytuacji konfrontacyjnych do kooperacyjnych,
- będą znali i potrafili wykorzystać w trakcie konfliktu skuteczne metody i narządzia,
- będą potrafili zarządzać konfliktem wchodząc w rolę „trzeciej strony” konfliktu (np. mediatora).
Dla kogo:
Menedżerowie różnych szczebli, członkowie zespołów, kierownicy projektów, koordynatorzy, specjaliści i inne osoby, których skuteczność zależy od kontaktów ze współpracownikami lub klientami i dostawcami.
Program:
1. Charakterystyka sytuacji konfliktowej
- istota i rodzaje konfliktu,
- model diagnostyczny konfliktu,
- etapy i fazy rozwoju konfliktu,
- strategie komunikacyjne i ich wpływ na powstanie i rozwój sytuacji konfliktowej,
- osobisty styl reakcji na konflikt – diagnoza.
2. Najważniejsze strategie reagowania w trakcie sytuacji konfliktowych i ich praktyczne zastosowanie
- rywalizacja,
- unikanie,
- kompromis,
- łagodzenie,
- kooperacja,
3. Efektywne i nieefektywne metody oraz taktyki wychodzenia ze sporu
- Pułapki i ich unikanie:
- pokojowe współistnienie
- deprecjonowanie sporu,
- „zgniły” kompromis,
- walka.
- taktyki wychodzenia z konfliktu:
- technika przeciwnych reakcji,
- wspólny cel,
- święty Mikołaj,
- podział problemów na mniejsze składowe,
- „ja jestem tobą ty mną”.
4. Metody rozwiązywania sporów między pracownikami przez stronę trzecią
- mediacja,
- arbitraż,
- moderacja.
5. Asertywne reagowanie na konflikt
- koncentracja na rozwiązaniu, nie na problemie,
- pełna ekspresja komunikatu,
- stwierdzenia niepożądane podczas sytuacji konfliktowych,
- wyrażanie własnego zdania,
- komunikat JA i jego zastosowanie w konflikcie.
6. Zarządzanie konfliktem jako element samorozwoju menedżera i lidera
- określenie obszarów do rozwoju,
- metody ćwiczenia reakcji w sytuacjach konfliktowych,
- myślenie pozytywne sprzyjające rozwiązywaniu konfliktów.
Podsumowanie
Trenerzy prowadzący:
Jarosław Rubin, Marek Szewczyk