Przejdź do treści

ZARZĄDZANIE KONFLIKTEM – SKUTECZNIE I Z KLASĄ

Zarządzanie konfliktem

Wartość dla firmy (organizacji):

Celem szkolenia jest zwiększenie skuteczności działania zespołów i osiągania celów, dzięku rozwojowi umiejętności radzania sobie w sytuacjach konfliktowych oraz wykorzystania zarządzania konfliktem do budowy zaangażowania w zadania.

Wartość dla uczestnika:

Po ukończeniu szkolenia jego uczestnicy:

  • będą przygotowani i potrafili właściwie reagować w chwili wystąpienia sytuacji konfliktowych,
  • będą potrafili określić rodzaj konfliktu i wybrać odpowiednią strategii postępowania,
  • będą świadomie wyznaczać asertywne granice współpracy i skutecznie bronić swoich interesów,
  • będą potrafili dokonać oceny własnych emocji w sytuacjach konfliktowych i innych trudnych momentach życia zawodowego oraz osobistego,
  • będą efektywnie przechodzić od sytuacji konfrontacyjnych do kooperacyjnych,
  • będą znali i potrafili wykorzystać w trakcie konfliktu skuteczne metody i narządzia,
  • będą potrafili zarządzać konfliktem wchodząc w rolę „trzeciej strony” konfliktu (np. mediatora).

Dla kogo:

Menedżerowie różnych szczebli, członkowie zespołów, kierownicy projektów, koordynatorzy, specjaliści i inne osoby, których skuteczność zależy od kontaktów ze współpracownikami lub klientami i dostawcami.

Program:

1. Charakterystyka sytuacji konfliktowej

  • istota i rodzaje konfliktu,
  • model diagnostyczny konfliktu,
  • etapy i fazy rozwoju konfliktu,
  • strategie komunikacyjne i ich wpływ na powstanie i rozwój sytuacji konfliktowej,
  • osobisty styl reakcji na konflikt – diagnoza.

2. Najważniejsze strategie reagowania w trakcie sytuacji konfliktowych i ich praktyczne zastosowanie

  • rywalizacja,
  • unikanie,
  • kompromis,
  • łagodzenie,
  • kooperacja,

3. Efektywne i nieefektywne metody oraz  taktyki wychodzenia ze sporu

  • Pułapki i ich unikanie:
    • pokojowe współistnienie
    • deprecjonowanie sporu,
    • „zgniły” kompromis,
    • walka.
  • taktyki wychodzenia z konfliktu:
    • technika przeciwnych reakcji,
    • wspólny cel,
    • święty Mikołaj,
    • podział problemów na mniejsze składowe,
    • „ja jestem tobą ty mną”.

4. Metody rozwiązywania sporów między pracownikami przez stronę trzecią

  • mediacja,
  • arbitraż,
  • moderacja.

5. Asertywne reagowanie na konflikt

  • koncentracja na rozwiązaniu, nie na problemie,
  • pełna ekspresja komunikatu,
  • stwierdzenia niepożądane podczas sytuacji konfliktowych,
  • wyrażanie własnego zdania,
  • komunikat JA i jego zastosowanie w konflikcie.

6. Zarządzanie konfliktem jako element samorozwoju menedżera i lidera

  • określenie obszarów do rozwoju,
  • metody ćwiczenia reakcji w sytuacjach konfliktowych,
  • myślenie pozytywne sprzyjające rozwiązywaniu konfliktów.

Podsumowanie

 

Trenerzy prowadzący:

Jarosław Rubin, Marek Szewczyk