Przejdź do treści

Książki – refleksje 2021 zamiast rankingu

Książki - Książkowe refleksje 2021

W 2021 roku przeczytałem 58 książek. Oczywiście nie wszystkie książki należały do kategorii biznesowych. Były też książki, które przeczytałem wcześniej, a do których wracałem w 2021 roku.

Poniżej dzielę się refleksjami na temat moich lektur tak, aby ułatwić innym wybór książek do przeczytania lub zakupu.

Książki przeczytane

Poniżej przedstawiam kilka mini-recenzji przeczytanych książek. Moja subiektywna ocena książki jest czterostopniowa:

  1. Koniecznie,
  2. Warto,
  3. Można,
  4. Odpuść.
Książki przeczytane - Tajemnica Spotify

S. Carlsson, J. Leijonhufvud, Tajemnica Spotify. Muzyczna rewolucja

WARTO

Ciekawa opowieść o światowym potentacie streamingu, czyli dostarczania muzyki via komputer i telefon. Jest to dość nowa (wydanie szwedzkie 2019), nieautoryzowana biografia Spotify i jej założycieli, w tym najbardziej znanego – Daniela Eka.

Dostajemy drobiazgową historię firmy okraszoną przypowieściami biograficznymi głównych bohaterów.

Książka opowiada o paradoksach – tajemnicach Spotify, które stanowią też powody, dla których warto sięgnąć po tę książkę:

  • znana firma szwedzka, ale w rękach spółek zarejestrowanych i opodatkowanych na Cyprze,
  • model biznesowy oparty o darmowe dzielenie się muzyką, ale właściwie to freemium i najlepiej, gdyby jak najwięcej użytkowników płaciło. Polecam twórcom i „kopistom” modeli biznesowych opartych o „coś za darmo” i płatną subskrypcję,
  • kultura organizacyjna luzu, ale manifestowanego głownie na imprezach, bo możesz z dnia na dzień wylecieć z pracy. Dla miłośników „turkusu” i adhokracji – pod rozwagę,
  • super znany „jednorożec”, który do 2019 roku nie przynosił zysku, a utrzymuje się z pieniędzy funduszy (VC) i akcjonariuszy – może to jest prawdziwy model biznesowy Spotify?

W sumie otrzymujemy historię „od zera do milionera”, ale z drobną rysą – Twoja firma nie musi zarabiać, ale ty musisz umieć sprzedawać wizję zysków (brzmi znajomo?).

A. Jabłoński, Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować)

A. Jabłoński, Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować). Copywriting & Webwriting

KONIECZNIE

  • Prowadzisz bloga?
  • Publikujesz teksty  w social media?
  • Chcesz przyciągnąć czytelników i klientów?

Musisz przeczytać tę książkę, choć po jej przeczytaniu może być trudniej…

Prawdziwe mistrzostwo przekazu – tytuł książki zobowiązuje: krótko, na temat i dużo przykładów oraz praktycznych wskazówek.

Moje obawy, że książka ma niewiele stron, więc i treści, nie potwierdziły się. Z pewnością nie można o tej książce powiedzieć, że jest „cienka”, choć ma niecałe 170 stron!

S. Horn, Intryguj. Przyciągnij uwagę i zdobywaj klientów

S. Horn, Intryguj. Przyciągnij uwagę i zdobywaj klientów

MOŻNA

Tę książkę czytałem po lekturze wyżej przedstawionej książki Artura Jabłońskiego – „nasi” górą!

Książka amerykańskiej autorki Sam Horn początkowo mnie oczarowała, a następnie rozczarowała. Napisana w amerykańskim stylu książka o komunikacji i wystąpieniach publicznych podaje sposób, jak przyciągnąć uwagę słuchaczy. Metoda jest ujęta w akronim INTRIGUE.

Po przeczytaniu dwóch pierwszych części poświęconych „I” – Intro oraz „N” nowe, chciałem dać książce ocenę osiem (na skali od 1 do 10). Dużo ciekawych przykładów i ożywczych sposobów rzeczywiście przykuwało moją uwagę.

Niestety, zbyt długi akronim spowodował, że kolejne części były napisane na „7” lub „6” , a przy ostatnich rozdziałach zwyczajnie się nudziłem. To już była tylko „5”, a może „4”.

W sumie to książka, w której każdy pewnie znajdzie coś dla siebie, ale…

M. Walsh, Algorytmiczny lider

M. Walsh, Algorytmiczny lider. Jak być inteligentnym, gdy maszyny są inteligentniejsze od nas

ODPUŚĆ

Jako ekspert Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości, uznałem, że to książka na czasie. Kupiłem e-booka i wziąłem go ze sobą do pociągu. 

Nie wciągnęła mnie ta książka. Pomimo struktury i przykładów, ciągle miałem wrażenie lania wody i czekałem na efekt „wow”. Aż doczytałem do końca i nie znalazłem odpowiedzi na postawione w podtytule  pytanie.

Można przeczytać tę książkę dla kilku ciekawych kwestii i opowieści, ale bez tej książki też można być menedżerem w XXI wieku. Więc jeśli brakuje Ci czasu – odpuść!

To proste. Greg McKeown

Greg McKeown, To proste. Bez wysiłku rób to, co ważne

WARTO

Wyczekiwałem przesyłki od wydawnictwa MT Biznes, w której znajdowała się nowa książka Grega: To proste. Bez wysiłku rób to, co ważne. Autorowi udało się utrzymać wysoki poziom i  przekonałem się, że po Esencjaliście ma nadal wiele ciekawego i pożytecznego do powiedzenia.

Więcej o tej książce napisałem w osobnej recenzji.

Książki, do których wracam

Oprócz książek, które przeczytałem po raz pierwszy w 2021 roku, sięgałem również po książki, które znajdowały się w mojej bibliotece. Nie czytałem ich w całości, ale szukałem fragmentów, któe mnie inspirowały lub były potrzebne w trakcie usług doradczych i szkoleniowych. Jakie to były książki?

Książki - Książkowe refleksje 2021

J. K. Liker, Droga Toyoty. 14 zasad zarządzania wiodącej firmy produkcyjnej świata

Klasyczna pozycja w świecie zarządzania przydała mi się, kiedy szukałem informacji o japońskiej metodzie stawiania celów hoshin kanri.

S. R. Covey, 7 nawyków skutecznego działania

Czy jeszcze pamiętasz 7 nawyków skutecznego działania? A historię o ostrzeniu piły? Ja odświeżam sobie te kwestie, sięgając po książkę Covey’a.

J. Rubin, W. Grabowski, M. Naumiuk, Zwinnologia. Innowacyjne podejście do zarządzania zmianą

Po co zaglądać do ksiązki, której się jest współautorem? Sięgam po Zwinnologię, aby łatwo odnaleźć źródła badań, o których opowiadam na warsztatach i prawidłowo snuć opowieści o zarządzaniu zmianą.

K. S. Cameron, R. E. Quinn, Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana

„Kultura zjada strategię (lub zmianę) na śniadanie”. Tę przestrogę zna prawie każdy menedżer. Aby zapobiec możliwym negatywnym oddziaływaniom kultury organizacyjnej, warto przypominać sobie cechy poszczególnych typów kultury i odnosić je do danej firmy i zakresu wdrażanych zmian.

D. H. Pink, Drive. Kompletnie nowe spojrzenie na motywację

Motywację wewnętrzną pracowników budują – według Pinka – trzy elementy: Cel, Autonomia i Mistrzostwo. Jak stosować tę wiedzę w praktyce?

Greg McKeown, Esencjalista. Mniej ale lepiej

Niezależnie o tego, czy chcesz osiągać skutecznie cele osobiste czy zawodowe, to podejście zaproponowane w tej książce będzie przydatne. Więcej

H. Rosling, Factfulness

W czasach „wciskania kitu”, warto mieć wyrobioną umiejętność postrzegania rzeczywistości. Dzięki niej będziemy widzieć świat lepszym, niż nam się w pierwszej chwili wydaje, a stereotypy zastąpimy realną wiedzą.

Do przeczytania w 2022 roku

Ostatnio kupiłem dwie książki, które wydały mi się ciekawe.

Nowe książki

Pierwsza z nich to:

4DX, czyli 4 Dyscypliny realizacji

o realizacji celów, a druga – autorstwa J. Appelo (tego od Management 3.0)

Startup, scaleup, klęska. 42 ścieżki rozwijania biznesu w duchu Lean i Agile

mówi o zwinnym rozwoju organizacji szybko rosnących.

Jak tylko przeczytam te książki, podzielę się swoją opinią.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *