Model biznesowy – czy warto go doskonalić? Przecież jeśli coś działa – to po co to zmieniać – mówi niejeden menedżer? No właśnie. Przedstawię Ci 7 powodów, dla których lepiej nie ruszać swojego Business Model Canvas.
Model biznesowy i powody, dla których nie warto nic w nim zmieniać
- Propozycja wartości?
Nie ulepszaj jej – jeszcze więcej klientów się nią zainteresuje i będziesz miał pełne ręce roboty. A przecież miało być spokojnie. - Segmenty klientów?
Nie analizuj ich potrzeb – jeszcze się okaże, że Twoi idealni klienci to zupełnie inni ludzie niż Ci, z którymi jesteś oswojony. Po co się stresować zmianą? - Kanały dystrybucji?
Nie kombinuj z nowymi – obecne są przewidywalne, nawet jeśli nieskuteczne. A nowe? Trzeba się ich nauczyć. Za dużo zachodu. - Relacje z klientami?
Nie inwestuj w nie – klienci zaczną oczekiwać czegoś więcej niż „dziękujemy za zakup”. Jeszcze będą chcieli zostać z Tobą na dłużej! - Strumienie przychodów?
Nie testuj nowych – obecne są niskie, ale przynajmniej wiadomo czego się spodziewać. A nowe źródła? Jeszcze by się firma zaczęła rozwijać! - Kluczowe działania?
Nie usprawniaj – bo trzeba będzie zmieniać rutynę. A przecież jest taki miły chaos operacyjny – po co go zakłócać efektywnością? - Partnerzy strategiczni?
Nie buduj relacji – jeszcze trafisz na takich, z którymi coś się naprawdę uda. I kto wtedy weźmie odpowiedzialność za sukces?
Wnioski
Na szczęście większość firm się tego trzyma – i dzięki temu zostawiają pole tym, którzy jednak swój model biznesowy rozwijają i doskonalą.
————————————————–
Jeśli myślisz (jednak) o analizie i doskonaleniu modelu biznesowego, to zapraszam do rozmowy – spotkajmy się online na 30 minut lub porozmawiajmy przez telefon.