Myśląc o zarządzaniu celami w firmie, Zarząd stoi w obliczu wyzwań, które stawia przed nim decyzja o wdrożeniu OKR (Objectives and Key Results). Warto uświadomić sobie dylematy Zarządu oraz „za i przeciw”, które mogą pomóc w rozstrzygnięciu dylematów.
Dylemat 1 – Inicjować czy czekać inicjatywę?
Menedżerowie wyższego szczebla przyglądają się zwykle trendom, jakie panują w zarządzaniu. Sięgają po ciekawe książki, studiują najnowsze artykuły w prasie biznesowej, obserwują konkurencję…
Dlatego Zarząd często jest inicjatorem wdrażania nowoczesnych koncepcji zarządzania w organizacji. Jedną z takich koncepcji jest OKR (zwinne zarządzanie celami).
Zdarza się też, że menedżerowie lub członkowie zespołów przynoszą ciekawe koncepcje do firmy.
Obie sytuacje wydają się korzystne, chyba że w firmie panuje kultura organizacyjna NIH (not invented here). Kultura NIH wytwarza u menedżerów i pracowników tendencję do unikania koncepcji i metod pracy, które nie zostały stworzone w firmie.
Dylemat 2 – Tak czy Nie?
Pierwszy dylemat, jaki musi rozstrzygnąć Zarząd to decyzja o wdrażaniu (lub nie) metody w firmie. Oczywiście, kiedy to Zarząd inicjuje projekt wdrożenia OKR, to pewnie dylemat jest mniejszy.
Rozstrzygając ten dylemat warto poszukać odpowiedzi na pytania:
- Dlaczego chcemy wdrożyć OKR-y?
- Jakie korzyści osiągniemy dzięki wdrożeniu?
- Z jakimi zagrożeniami łączy się wdrożenie?
- Jakie są koszty wdrożenia?
Czasem trudno jest znaleźć odpowiedzi na wszystkie pytania i wątpliwości. Wówczas proponuję „rozpoznanie bojem”, czyli przeprowadzenie wdrożenia pilotażowego ograniczonego do kilku zespołów.
Dylemat 3 – Wsparcie czy aktywne uczestnictwo?
W wielu projektach Zarząd pełni rolę sponsora projektu lub komitetu sterującego. Dzięki temu może obserwować postępy projektu i wspierać zespół projektowy, w sytuacjach, które wymagają interwencji Zarządu. Rola obiektywnego obserwatora jest niezwykle użyteczna w wielu projektach. Czy podobnie jest w przypadku wdrażania OKR-ów w firmie?
Praktyka wdrażania OKR-ów pokazuje, że szansa na powodzenie wdrożenia wzrasta, kiedy Zarząd jest jednym z zespołów, który rozpoczyna wdrożenie.
Ponadto sam proces OKR jest tak skonstruowane, że nie można go rozpocząć bez sformułowania przez zarząd celów strategicznych firmy oraz OKR-ów rocznych dla całej organizacji.
Postawa Zarządu – klucz do sukcesu OKR
Przyglądając się powyższym dylematom mogę stwierdzić, że trudno jest wdrożyć OKR-y w firmie bez aktywnego wsparcia Zarządu i włączenia się w proces od samego początku.
Ważne jest, aby jeden z członków Zarządu był „twarzą projektu”, a pozostali członkowie kadry zarządzającej byli pozytywnie nastawieni do wdrożenia.
Jeśli Zarząd ma wątpliwości, to warto przeprowadzić warsztat strategiczny dotyczący całego przedsięwzięcia, a następnie starannie przygotować „pilota”.