Retrospektywy są okazją do uczenia się dla zespołu i całej organizacji oraz doskonalenia każdego kolejnego cyklu OKR. Celem retrospektywy jest usprawnienie procesu OKR na przyszłość w oparciu o to, czego nauczyliśmy się w przeszłości (minionym kwartale).
Retrospektywa a Podsumowanie kwartalne
Firma powinna ciągle doskonalić proces OKR dzięki retrospektywom. Powinno to doprowadzić do zwiększonej efektywności całego procesu i podnieść jakość stawianych celów OKR. Retrospektywy, jeśli są przeprowadzone starannie, w praktyce powinny napędzać proces uczenia się przez doświadczenie oraz w efekcie podnosić ogólną efektywność firmy.
Ważne jest, aby rozróżnić i oddzielić Retrospektywę i Podsumowanie kwartalne dotyczące osiągnięcia celów.
Retrospektywy są narzędziem ukierunkowanym na doskonalenie procesu OKR, a Podsumowanie ma odnieść się do poziomu realizacji poszczególnych Kluczowych Rezultatów, a co za tym idzie założonych Osiągnięć.
Retrospektywa – lista kontrolna
Oto kilka wskazówek, jak przygotować i przeprowadzić retrospektywę:
- Zaproś na spotkanie wszystkich członków zespołu,
- Poproś uczestników, aby przygotowali się do spotkania – daj im odpowiedni zestaw pytań,
- Odpowiedzi na pytania przyspieszą pracę na spotkaniu, które nie powinno trwać dłużej niż godzinę,
- Na początku retrospektywy zapoznaj uczestników z agendą i zasadami według których będziecie pracować,
- Pilnuj czasu i przestrzegania zasad,
- Zapisz wnioski z retrospektywy, aby przedstawić je na retrospektywie kwartalnej, na której spotkają się przedstawiciele wszystkich zespołów wdrażających OKR-y w organizacji.