Zarządzasz firmą a może pracujesz w HR? Czy zdarzyło ci się usłyszeć pytania, jakie są różnice między strategią, OKR i KPI? Jeśli tak, to może przyda się ci się podpowiedź, jak można obrazowo wytłumaczyć te różnice.
Fundament zaangażowania
Wiedza o podejmowanym przedsięwzięciu i zrozumienie takiego projektu to podstawa budowy zaangażowania. Łatwo powiedzieć, ale jak to zrobić?
Rozmawiałem ostatnio z Elżbietą – menedżerką działu HR, która spytała mnie, jak poradzić sobie z narzekaniami na nowe projekty.
„Ludzie słyszą zarządzanie celami – OKR (Objetcives & Key Results), a potem zaczynają: mało ci jeszcze targetów, KPI (Key Performance Indicators) itp.?”. To frustrujące, kiedy zarząd i menedżerowie, przy wsparciu HR, nie mogą „sprzedać” nowego projektu.
Zarządy, menedżerowie i działy HR wielu firm rozumieją, że bez zrozumienia przez pracowników koncepcji nowego projektu (np. zarządzania celami), trudno mówić o zaangażowaniu w proces.
Storytelling rusza na pomoc
„Wiesz pewnie – odpowiedziałem – że jestem miłośnikiem Włoch. Pozwól, że na włoskim przykładzie, pokażę Ci, jak można opowiadać o celach firmowych”
Można użyć następującego porównania:
- Jeżeli moim celem jest poznanie kultury Włoch i zwiedzenie najciekawszych zabytków Italii, to jest to cel na lata – cel strategiczny. To taki przewodnik po Włoszech.
- Wyruszając w drogę, czytałem wcześniej przewodnik, i na tej podstawie wybrałem cel, który wpisałem do odbiornika GPS. To będzie mój OKR roczny – np. zwiedzenie Lazio. Ten cel roczny podzielę na cele pośrednie (w OKR są to cele kwartalne) np. zwiedzanie Rzymu, Tivoli czy Gaety.
- Kierując się na realizację celu rocznego, nie mogę zapomnieć, że samochód potrzebuje paliwa, ciśnienie w oponach powinno być odpowiednie, a na autostradach warto kontrolować prędkość. Te bieżące wskaźniki pozwolą mi bezpiecznie realizować cel strategiczny. To bezpieczeństwo w firmie zapewnia realizowanie celów operacyjnych, które są monitorowane np. przez KPI. Co mi z celów strategicznych, kiedy zabrakło mi po drodze paliwa. To realizacja bieżących celów da mi zasoby potrzebne do realizacji celów strategicznych.
- W dodatku, aby pozwolić sobie na piękne wakacje, muszę pracować przez 10-11 miesięcy w roku. To oznacza, że wyzwania strategiczne nie mogą mi przesłonić celów operacyjnych.
Wszystkie firmy, które podjęły się wdrożenia zarządzania celami podkreślają, że przygotowanie do wdrożenia jest kluczowe. To na tym etapie budują one narrację, która pozwala zrozumieć istotę zarządzania celami, a potem budować zaangażowanie pracowników.
A według Ciebie, czy „włoska opowieść” pomaga zrozumieć zarządzanie celami w firmie?