Czy to możliwe, że wielu właścicieli i menedżerów firm sektora MMŚP (małych, mikro i średnich przedsiębiorstw) uważa, że analiza modelu biznesowego to działanie dobre dla dużych korporacji, a im nie przyniesie korzyści?
Analiza modelu biznesowego firmy – czy to dla mnie?
Kiedy menedżer lub właściciel małej czy średniej firmy prowadzi przez kilka lub kilkanaście lat działalność gospodarczą, to z czasem może przestać przyglądać się swojej firmie, aby dokonać usprawnień lub zmian. To może być niebezpieczne.
Wielu menedżerów i właścicieli firm (w tym JDG) zdaje sobie sprawę, że przyjrzenie się sposobowi działania firmy: wartości jaką dostarcza klientom, strumieniom przychodów, strukturze kosztów czy kluczowym działaniom, jest ważne. Jak więc możesz przeprowadzić taką analizę modelu biznesowego?
Analiza modelu biznesowego – krok po kroku
Przez lata prowadzenia usług doradczych dla firm MŚP wypracowałem metody analizy modelu biznesowego, które są dopasowane do specyfiki oraz możliwości małych i średnich firm.
Dziś omówię pierwszą, najprostszą metodę analizy, która jest usługą realizowaną online. Oto kroki, z jakich składa się ta analiza:
1. Przygotowuję dedykowany formularz zawierającego zestaw pytań dotyczących obecnego (i przyszłego) modelu biznesowego firmy oraz proszę o wypełnienie formularza (zdalnie) przez przedstawiciela firmy.
2. Po przeanalizowaniu odpowiedzi, zapraszam właściciela lub menedżera kierującego firmą na wywiad dotyczący obecnej działalności przedsiębiorstwa oraz ewentualnej dywersyfikacji lub rozszerzenia usług/produktów (na platformie Zoom).
3. Na podstawie zdobytych informacji i danych dokonuję analiza obecnego modelu biznesowego, która obejmuje opis oraz ocenę dziewięciu kluczowych elementów modelu. Pokazuję mocne i słabe strony obecnego modelu, a także szanse i zagrożenia płynące z otoczenia rynkowego.
4. Na podstawie przeprowadzonej analizy opracowuję propozycję zmian w istniejącym modelu. Kluczowym celem jest stworzenie rozwiązań, które podniosą wartość dla klienta, zapewnią skuteczniejszą realizację celów biznesowych firmy i wzmocnią jej przewagi konkurencyjne.
Przy opracowywaniu zmian uwzględniam również aktualne trendy w branży, co pozwoli na lepsze dostosowanie modelu biznesowego (i jego składowych) do zmieniającego się otoczenia.
5. Opracowuję nowy model biznesowy z wykorzystaniem kanwy modelu biznesowego, czyli narzędzia ułatwiającego wizualizację modelu. Opisuję dziewięć składowych nowego modelu, który zakłada doskonalenie składowych lub rozszerzenie działalności firmy.
6. Na koniec przygotowuję raport, który zawiera podsumowanie przeprowadzonej analizy.
Analiza modelu biznesowego Twojej firmy
Właściciele i menedżerowie, którzy skorzystali z mojej usługi doradczej podkreślają, że uzyskali świeże spojrzenie na firmę, a raport wspiera decyzje strategiczne firmy. Ponadto taka usługa doradcza jest elementem ułatwiającym uzyskanie dofinansowania projektu z funduszy europejskich.
Jeśli myślisz o przeprowadzeniu analizy modelu biznesowego twojej firmy pod kątem doskonalenia modelu albo rozszerzenia lub dywersyfikacji działalności, to zapraszam do kontaktu – porozmawiam, jak mogę wesprzeć taką analizą poprzez usługę doradczą.