Cel / Wartość dla firmy (organizacji):
Celem usługi jest wsparcie doradcze wdrożenia metody ustalania, przeglądu i mierzenia realizacji celów OKR (Objectives and Key Results) w całej organizacji od szczebla Zarządu do poziomu zespołów. Zapewnia to organizacji spójność celów rocznych firmy i kwartalnych z celami strategicznymi oraz zgodność celów poszczególnych zespołów z celami nadrzędnych jednostek organizacyjnych. W rezultacie uzyskujemy większą efektywność realizacji celów oraz zwiększenie motywacji pracowników.
Proponowane usługi:
Przygotowanie do wdrożenia metody OKR w firmie – zaprojektowanie procesu wdrożenia
Coaching procesu wdrożenia – wsparcie na etapie wdrożenia
Prowadzenie warsztatów zapoznających z metodą OKR
Prowadzenie / facylitacja warsztatów planowania celów, retrospektyw lub przeglądów
Konsultacja wdrażania metody OKR – doradztwo 1:1
Doradztwo wspierające już rozpoczęte procesy wdrożenia metody OKR
Warsztaty doskonalące proces OKR – przegląd procesu OKR
Mentoring
Opis usługi przykładowego wsparcia procesu wdrożenia metody OKR:
Usługa obejmuje cztery fazy:
- Faza 0. Przygotowanie do wdrożenia OKR. Uzgodnienie działań z Zarządem organizacji – wsparcie ze strony Zarządu. Ustalanie rocznych OKR-ów dla firmy. Ustalanie kwartalnych OKR-ów dla Zarządu i zespołów.
- Faza 1 (kwartał Q1). Wdrożenie OKR na szczeblu Zarządu i wybranych zespołów.
- Faza 2 (kwartał Q2). Wdrożenie OKR w kolejnym zespole/dziale (pilotaż w zespole + kontynuacja na szczeblu Zarządu i zespołow z Q1),
- Faza 3 (kwartał Q3). Wdrożenie OKR w całej organizacji.
Zaangażowanie konsultantów w poszczególnych fazach wdrożenia jest uzgadniane z przedstawicielami zamawiającego usługę.
Faza 0 (Przygotowanie do wdrożenia OKR) obejmuje warsztat rozpoczynający projekt, warsztat OKR-ów rocznych oraz warsztat ustalania celów na pierwszy kwartał wdrożenia.
Warsztat rozpoczynający projekt (ok. 4h):
Cel: Uzgodnienie zasad współpracy w trakcie projektu oraz harmonogramu działań w Fazie 0 i Fazie 1.
- Krótkie omówienie koncepcji OKR,
- Sporządzenie jednostronicowego Planu Strategicznego projektu,
- Stworzenie harmonogramu wdrożenia,
- Wybór osoby będącej „twarzą projektu” ze strony Zarządu oraz przydział pozostałych ról w projekcie,
- Uzgodnienie terminów najbliższych działań.
Warsztat ustalania rocznych OKR-ów dla firmy
Cel: Ustalenie z Zarządem OKR-ów rocznych dla firmy.
- Omówienie zasad formułowania rocznych OKR-ów dla firmy,
- Stworzenie listy propozycji Osiągnięć i Kluczowych Rezultatów,
- Ustalenie sposobu przekazanie rocznych OKR do zespołów.
Warsztat „OKR – Zwinne Zarządzanie Celami” (ok. 8h)
Cel główny: Nabycie przez Uczestników wiedzy o metodzie OKR oraz praktyczne wykorzystanie tej metody do stawiania celów kwartalnych.
- Wprowadzenie, agenda,
- Omówienie koncepcji OKR – cztery składowe OKR,
- Opracowanie propozycji celów kwartalnych wybranych zespołów na Q1,
- Uzgodnienie zasad przeglądu realizacji celów,
- Uzgodnienie zasad uspójniania celów w zespole i między zespołami.
Faza 1 (kwartał Q1 – Wdrożenie OKR na szczeblu Zarządu i wybranych zespołów) obejmuje realizację celów kwartalnych przez Zarząd i wybrane do pilotażu zespoły.
W czasie Fazy 1 członkowie zespołow dokonują regularnych przeglądów realizacji założonych celów w kontekście Kluczowych Rezultatów. Pierwsze spotkania przeglądowe odbywają się z udziałem konsultanta.
Faza 1 kończy się retrospektywą, która ma na celu wyciągnięcie wniosków i rekomendacje dla fazy 2 oraz ustaleniem celów na kolejny kwartał Q2 dla Zarządu, zespołów Q1 i następnych wybranych zespołow.
Faza 2 (kwartał Q2 – Wdrożenie OKR w kolejnym zespole/dziale (pilotaż w następnym zespole + kontynuacja na szczeblu Zarządu i zespołow z Q1)) obejmuje realizację celów kwartalnych przez Zarząd i wybrane do pilotażu zespoły.
W czasie Fazy 2 członkowie zespołow dokonują regularnych przeglądów realizacji założonych celów w kontekście Kluczowych Rezultatów. Pierwsze spotkania przeglądowe w zespołach rozpoczynających wdrożenie OKR-ów odbywają się z udziałem konsultanta.
Faza 2 kończy się retrospektywą, która ma na celu wyciągnięcie wniosków i rekomendacje dla fazy 3 oraz ustaleniem celów na kolejny kwartał Q3 dla Zarządu oraz wszystkich zespołow organizacji, jakie mają być objęte wdrożeniam.
Faza 3 (Q3 – Wdrożenie OKR w całej organizacji) obejmuje ustalanie OKR-ów dla wszystkich zespołów organizacji objętych projektem. Podczas trzeciego kwartału wdrożenia odbywają się regularne przeglądy OKR w zespołach, a w ostatnim miesiącu kwartału odbywa się ustalanie OKR-ów na kolejny kwartał. Faza kończy się retrospektywami i dyskusją przedstawicieli zespołów nad wnioskami z retrospektyw.
Rezultaty:
Faza 0
- stworzony Plan Strategiczny wdrożenia,
- uzgodniony zakres i harmonogram projektu dla Fazy 0 i Fazy 1,
- wybrany przedstawiciel Zarządu – sponsor projektu oraz OKR Champion,
- ustalone i poddane uspójnieniu roczne OKR-y dla firmy,
- ustalone i poddane uspójnieniu kwartalne OKR-y dla Zarządu i wybranych zespołów pilotażowych na Q1,
- ustalony zakres i harmonogram działań wdrożeniowych na Q1.
Faza 1
- poddane przeglądom OKR-y Q1 Zarządu oraz wybranych zespołów,
- zebrane wnioski i rekomendacje do wykorzystania w fazie 2,
- ustalone i uspójnione kwartalne OKR-y dla Zarządu oraz zespołów wdrażających koncepcję w Q2,
- ustalony zakres i harmonogram działań wdrożeniowych na Q2.
Faza 2
- poddane przeglądom OKR-y Q2 Zarządu oraz wybranych zespołów,
- zebrane wnioski i rekomendacje do wykorzystania w fazie 3,
- przygotowany zestaw działań wdrożeniowych dla całej organizacji
- ustalone kwartalne OKR-y dla zespołów z całej organizacji na Q3.
Faza 3
- poddane przeglądom OKR-y Q3 na wszystkich poziomach organizacji,
- zebrane wnioski i rekomendacje do wykorzystania w kolejnym kwartale,
- sformułowane OKR-y na kolejny kwartał,
- podsumowanie działań projektowych w Fazach od 0-3.
Dla kogo:
Kadra zarządzająca, menedżerowie różnych szczebli, członkowie zespołów, którzy widzą potrzebę wdrożenia efektywnego narzędzia ustalania i realizacji angażujących celów w organizacji.
Narzędzia / metody:
- OKR (koncepcja),
- Szablon Planu Strategicznego,
- Praca w grupach,
- Dyskusja moderowana.