Czy oprócz pułapki formuły, o której mi już opowiedziałeś, są inne pułapki związane z wdrożeniem metody OKR? zapytał mnie Robert – prezes jednej z firm, który myślał o wdrożeniu zwinnego zarządzania celami. 🎯
Zdarzyło Ci się kiedyś podobnie pomyśleć o czekającym Cię wdrożeniu?
Poznaj pułapki i omijaj je
W wielu firmach, które planowały wdrożenie metody OKR, zrozumiano, że już na etapie przygotowania można przedyskutować z konsultantem kwestie najczęściej pojawiających się pułapek i problemów oraz przygotować odpowiednie działania, aby sobie z nimi poradzić.
Chcesz wiedzieć, co odpowiedziałem Robertowi?
– Mówiłem Ci już wcześniej, że pułapki związane z wdrożeniem OKR można podzielić na cztery główne grupy. Dziś zajmijmy się drugą pułapką, która wiąże się z procesem OKR.
Proces OKR - gdzie jest pułapka?
W trakcie usługi doradczej w firmie Roberta, skupiłem się na pokazaniu czterech aspektów związanych z OKR oraz pułapek wiążących się tymi aspektami. Następnie przeszliśmy do wypracowania sposobów radzenia sobie z pułapkami. Działania doradcze podzieliłem na następujące etapy:
Przedyskutowałem z Robertem pierwszy aspekt koncepcji OKR – formułę, która rozszyfrowuje akronim:
OKR = Objectives and Key Results
Zidentyfikowaliśmy pułapki związane z formułą oraz wypracowaliśmy wnioski i sposoby radzenia sobie z tą pułapką.
Omówiłem proces wdrożenia OKR, pokazując jego dwie zasadnicze fazy:
fazę przygotowania,
kolejne etapy ustalania i realizacji celów (najczęściej kwartały), przeglądy, retrospektywy i podsumowania.
Robert zgodził się ze mną, że proces wdrożenia OKR nie jest już tak prosty i oczywisty, jak formuła, a ja pokazałem, że dodatkowo można wpaść w pułapkę planowania.
Pułapka ta powstaje wówczas, kiedy osoby wdrażające OKR-y w firmie zakładają, że cały proces można dokładnie zaplanować i kontrolować.
Wypracowaliśmy wnioski i sposoby radzenia sobie z pułapką planowania.
Metody radzenia sobie z pułapką planowania
Pracując z Robertem, przedstawiłem mu najistotniejsze kwestie dotyczące zarządzania procesem OKR:
✔️ Kolejne kwartały mają pozwalać na ciągłe doskonalenie procesu stawiania i realizacji celów,
✔️ Popełnianie błędów przy wdrożeniu jest czymś naturalnym, a uczenie się na błędach wspiera doskonalenie,
✔️ Spotkania przeglądowe mają służyć nie ocenie poszczególnych osób, ale identyfikacji błędów, barier i znajdowaniu działań, które pozwolą je usunąć.
✔️ Korzystanie ze wsparcia zewnętrznego Coacha Procesu OKR zwiększa prawdopodobieństwo sukcesu wdrożenia.
Umówiliśmy się na kolejne spotkanie poświęcone podejściu do wdrożenia (O pułapce związanej z podejściem do OKR opowiem w następnym artykule).
Wszystkie firmy, które wdrożyły z sukcesem OKR potwierdzają, że podejście do wdrożenia OKR oparte o zwinne planowanie, pozwala na doskonalenie procesu z kwartału na kwartał i budowanie kompetencji zespołów w zakresie planowania i realizacji celów.
A według Ciebie, czy opisane podejście do zarządzania procesem OKR, może zwiększyć szanse na sukces wdrożenia metody?