Przejdź do treści

Zarządzanie zmianą jako warunek skutecznego wdrożenia OKR

Zarządzanie zmianą i wdrożenie OKR

Czy wdrożenie OKR (Objectives & Key Results) w naszej firmie wymaga zarządzania zmianą? – spytała mnie Małgorzata, menedżerka HR. Dobrze, że o to pytasz odpowiedziałem. To często decyduje o powodzeniu projektu wdrożenia OKR.

Niedźwiedź jest wielki i silny (zobacz zdjęcie w nagłówku). Często nie przejmuje się tym, co i kogo spotyka na swej drodze, kiedy dąży do celu. Czy należy brać z niego przykład?

Wdrożenie OKR w firmie to znacząca zmiana

Kiedy Zarząd podejmuje decyzje o wdrożeniu zarządzania celami OKR, to może się skupić na ważnych kwestiach merytorycznych: strategia, cele roczne, proces OKR i role w procesie. To ważne kwestie, ale za mało, aby osiągnąć sukces.

Wielu menedżerów zrozumiało, że rolą zespołu kierującego wdrożeniem OKR (Objectives & Key Results) w firmie jest ogarnięcie spraw merytoryczno-organizacyjnych oraz wymiaru ludzkiego wdrożenia.

Wdrożenie OKR – wymiar ludzki

Kiedy prowadzę warsztat przygotowujący do wdrożenia OKR w firmie, to sięgam po moduły, które pochodzą wprost ze Zwinnego Zarządzania Zmianą. Dlaczego❓ Bo wdrożenie OKR, to zmiana, którą trzeba zarządzać.

Potem zapraszam uczestników warsztatu do opracowania elementów, które przydadzą się przy planowaniu i wdrażaniu każdej zmiany:

📍 Argumenty, dlaczego wdrażamy OKR,

📍 Analiza interesariuszy – na kogo zmiana ma wpływ (i jaki),

📍 Korzyści z wdrożenia dla różnych grup odbiorców zmiany (interesariuszy),

📍 Stan docelowy – co chcemy osiągnąć dzięki wdrożeniu OKR oraz skąd będziemy wiedzieć, że wdrożenie OKR zakończyło się sukcesem?

📍 Jak będziemy komunikować zmianę i co chcemy przekazać?

Po otrzymaniu odpowiedzi od uczestników, proszę ich o sporządzenie listy działań, jakie będą konieczne do wykonania w najbliższym czasie, aby zaopiekować się odpowiednio odbiorcami zmiany.

Podsumowanie

Uczestnicy warsztatów przygotowujących do wdrożenia OKR potwierdzają, że potraktowanie wdrożenia jako zmiany pozwoliło im zmniejszyć opór wobec wdrożenia oraz zaangażować pracowników już od samego początku zmiany.

A według ciebie, czy takie postępowanie może zwiększyć szansę na powodzenie wdrożenia OKR i innych zmian w firmie?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *