Przejdź do treści

Czy chcesz, abym poprzestawiał Ci meble w pokoju?

Jak wdrożyć OKR - syndrom JWL - Ja Wiem Lepiej

Podoba mi się ta koncepcja OKR powiedział mi dyrektor zarządzający jednej z firm, z jaką miałem podjąć współpracę, dotyczącą wdrożenia procesu zarządzania celami! Mam już nawet pomysł, jak to najlepiej wdrożyć i jutro przedstawię go menedżerom oraz pracownikom!

Kiedy to usłyszałem, to w moim mózgu zapaliło się pomarańczowe światło…

Pomarańczowe światło!

Mój mózg wygenerował pomarańczowe światełko (UWAGA: niebezpieczeństwo związane z syndromem JWL – Ja Wiem Lepiej, co jest dobre dla Ciebie), a ja powiedziałem do dyrektora: Masz piękny gabinet. Dziękuję – odpowiedział zadowolony.

Wyobraź sobie, że przychodzę do ciebie i zaczynam przestawiać meble. Co byś zrobił?
– Powiedziałbym, żebyś przestał albo wyrzuciłbym cię z gabinetu.

A gdybym ci powiedział, że Ja Wiem Lepiej, jak ma stać biurko i fotele, a nawet pokazałbym ci na to papiery, potwierdzające kwalifikacje?
– I tak byłbym niezadowolony i kazał ci przestać.

Wyjście z sytuacji

Podobnie, jak z przestawianiem mebli, jest z każdą zmianą, w tym z wdrażaniem OKR. W wielu firma zrozumiano, że syndrom JWL to zagrożenie dla wdrażania zmian, a ludzie potrzebują poczucia wpływu na zmianę. Na swoich warsztatach przygotowujących do wdrożenia metody OKR przypominam o następujących zasadach:

  • Zaproś innych do współuczestnictwa we wdrożeniu OKR już na samym początku projektu.
  • Opracujcie wspólnie Strategiczną Kanwę Wdrożenia OKR, która będzie zawierała odpowiedzi na najważniejsze pytania:

🔸 DLACZEGO wdrażamy OKR-y w firmie?

🔸 CO chcemy osiągnąć?

🔸 JAK ZMIERZYMY sukces wdrożenia OKR?

  • Wypracujcie działania, które będą wspierały wdrożenia i podzielcie role w procesie wdrożenia (Sponsor/Twarz projektu, Wewnętrzny Coach OKR, Coach Procesu wdrożenia).

Rozumiem – powiedział dyrektor. W takim razie przygotuję listę osób, które chciałbym zaprosić na pierwszy warsztat? Poprowadzisz ten warsztat – zapytał

Jak "przestawiać meble" w firmie?

Firmy wdrażające proces OKR potwierdzają, że zwinnego zarządzania celami nie da się pogodzić z mikrozarządzaniem na etapie wdrożenia. Potwierdzają, że fundamentem sukcesu jest podejście zakładające przejrzystość i współudział wielu pracowników we wdrożeniu od samego startu projektu.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *