Przejdź do treści

Czym nie są OKR?

Czym nie są OKR?

Pisałem często, czym są OKR-y, więc może warto napisać, czym nie są OKR-y.

„Mamy w firmie nową strategię – przesyła do mnie maila prezes lub dyrektor firmy – Czy może Pan wdrożyć system do rozliczania pracowników z realizacji celów strategicznych?”. Jak odpowiadam?

Szukanie bata na pracowników

Kiedy zarząd i menedżerowie stworzyli nową strategię, to czasem szukają metody, która ma służyć do stawiania celów pracownikom i rozliczania ich z wykonania celów. Niektórzy słyszeli coś o zarządzaniu celami OKR (Objectives & Key Results) i zwracają się do mnie. A OKR nie ma spełniać roli bata na pracowników!

Wiele osób odpowiedzialnych za realizację strategii w firmie rozumie, że bez udziału pracowników nie da się skutecznie realizować celów strategicznych! A jak się ma do tego metoda OKR?

Skąd się biorą niepowodzenia w realizacji strategii?

Kiedy rozmawiam z zarządem firmy albo rozpoczynam warsztaty „Fundamenty metody OKR”, to często rozpoczynam następująco:

➡️ Pytam, jakie są główne przyczyny niepowodzeń w realizacji strategii i wypisanie odpowiedzi na karteczkach.

➡️ Proszę o uporządkowanie odpowiedzi i wybór najważniejszych przyczyn porażek. Tu często pojawia się „Brak zaangażowania pracowników”.

➡️ Następnie pytam, czy odgórne ustalanie celów i karanie pracowników za nie osiąganie tych celów jest motywujące. Zazwyczaj dochodzimy do wniosku, że nie.

➡️ Na koniec tego modułu pytam, jakie cechy powinna mieć skuteczna metoda zarządzania celami. Zapisuję te cechy i porównuję z cechami metody OKR. Zazwyczaj osiągamy wysoką zgodność!

➡️ Kiedy uczestnicy warsztatu rozumieją już korzyści płynące z wdrożenia OKR, to przedstawiam im dokładniej zasady stosowania metody OKR i etapy procesu wdrożenia.

⛔️ A jeśli zarząd nie dał się przekonać i nadal szuka „bata na pracowników”? Wtedy ja nie podejmuję się takiego projektu.

Podsumowanie

Wszystkie firmy, które podjęły się wdrożenia zarządzania celami OKR podkreślają, że zbudowanie zaangażowania pracowników jest kluczowe dla realizacji celów strategicznych.

A według Ciebie, jakie jeszcze są korzyści z zaangażowania pracowników w cele strategiczne?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *