Czy jako prezes, dyrektor, właściciel firmy lub menedżer zastanawiasz się, ile godzin dziennie zajmuje ci realizacja strategii firmy? Ile czasu przeznaczasz każdego dnia na realizację celów strategicznych?
Realizacja strategii - cele nie zrealizują się same lub "przy okazji"
Na początek podzielę się swoim doświadczeniem:
Kiedyś kompletowałem zespół do realizacji projektu strategicznego z punktu widzenia mojej firmy. Zadawałem kandydatom następujące proste pytanie: Czy jesteś w stanie poświęcić godzinę dziennie na sprawy związane z tym projektem?
W przypadku odpowiedzi „nie” lub „nie wiem”, nie zapraszałem do zespołu!
W wielu firmach zrozumiano, że tylko codzienna praca nad realizacją celów strategicznych jest drogą do skutecznej realizacji strategii. A narzędziem, które wspiera systematyczne działania na rzecz rezultatów, jest metoda OKR (Objectives & Key Results)
Realizacja strategii w praktyce
Kiedy prowadzę warsztaty z zarządzania celami (np. Fundamenty OKR), to najczęściej realizauję następujący scenariusz:
🚩 Na początek pytam menedżerów o ich codzienny rozkład dnia i proszę o jego zapisanie zapisanie na kartce.
🚩 Następnie proszę o wskazanie/obliczenie czasu przeznaczonego na realizację celów strategicznych. Zdarza się, że menedżerowie nie znajdują czasu na strategię w ciągu dnia.
🚩 Po analizie sytuacji, proszę uczestników warsztatów o podawanie sposobów „odzyskania czasu” na działania strategiczne. Zapisuję je i proszę, aby każdy z uczestników zdecydował, który ze sposobów zastosuje.
💡 W efekcie menedżer odzyskuje około 10% czasu działania związane z realizacją celów kwartalnych i rocznych ukierunkowanych na strategię.
💡Docelowo proponuję uczestnikom – w zależności od zajmowanego stanowiska – przeznaczanie na działania strategiczne od 20% do 50% swojego dziennego rozkładu zajęć.
Do dzieła!
Wielu menedżerów potwierdza, że wygospodarowanie czasu na codzienne działania związane z celami strategicznymi, pozwala im na skuteczną realizację strategii w natłoku spraw bieżących.
A według Ciebie, czy takie postępowanie może zwiększyć szansę na realizację najważniejszych celów firmowych?