Czy jako prezes lub dyrektor firmy odpowiedzialny za realizację strategii myślisz czasem, że warto wprowadzić lepszą metodę osiągania zakładanych celów – OKR? Dziś podpowiem, od czego zatem zacząć.
Zanim zabierzesz się do stawiania celów
Kiedy menedżerowie usłyszą lub przeczytają coś o metodzie zarządzania celami OKR (Objectives & Key Results), to często mają w głowach, jakie cele postawią swoim pracownikom i jak będą ich rozliczać.
Nie tędy droga!
Krok po kroku - OKR i strategia
Kiedy spotykam się z zarządem firmy, który chce zwiększyć efektywność realizacji celów i zaangażować w tę realizację pracowników, to zazwyczaj moje działania doradcze układam w następujące kroki:
- Proszę uczestników o przedstawienie (w skrócie) założenie strategii firmy na kilka najbliższych lat. Jeśli firma nie posiada strategii, to umawiam się na przeprowadzenie warsztatu budowy strategii.
- Potem zapraszam uczestników do wypisania celów, jakie chcą realizować w ciągu najbliższego roku. jeśli tych celów jest zbyt dużo, to pokazuję, jak wybrać te priorytetowe i ile powinno ich być.
- W trzecim kroku pokazuję uczestnikom, jak zapisać firmowe cele roczne w formie OKR i pomagam formułować te cele.
- Kiedy mamy już firmowe OKR-y roczne, wynikające ze strategii firmy, to zapraszam uczestników do sporządzenia planu wdrożenia OKR-ów w firmie, pokazując, jakie elementy powinny znaleźć się w takim planie.
Podsumowanie
Menedżerowie kierujący firmami, które z powodzeniem wdrożyły metodę OKR potwierdzają, że sformułowanie strategii i firmowych rocznych celów OKR pozwala na stworzenie drogowskazu dla kwartalnych celów zespołowych i jest warunkiem koniecznym budowy zaangażowania pracowników w realizację celów.
Foto: Pixabay