Przygotowanie wdrożenia OKR-ów w organizacji jest jednym z kluczowych czynników sukcesu tego przedsięwzięcia.
Wdrożenie OKR-ów w organizacji przynosi wiele korzyści, które są odczuwalne już po zakończeniu pierwszego cyklu OKR (np. pierwszego kwartału). Na organizacje wdrażające OKR-y czyha wiele pułapek. Dodatkowo pojawia się niezwykle groźny czynnik, który potrafi zdecydować o niepowodzeniu wdrożenia. ten czynnik to zniechęcenie.
Jak zatem z powodzeniem wdrożyć OKR-y w firmie lub instytucji?
Fazy wdrożenia metody OKR
Patrząc na proces wdrażania metody OKR w organizacji oraz sam proces planowania i realizacji celów można przedstawić te oba procesy na wspólnym schemacie (poniżej):
Co może pójść nie tak?
Błędy popełnione w fazie przygotowania (tzw. Fazie „0”) mogą skutkować niepowodzeniem całego wdrożenia metody OKR w firmie albo znacznie utrudnić wdrożenie. Do najczęstszych błędów popełnianych w Fazie „0” należą:
- „Skok na głęboką wodę”, czyli rozpoczęcie wdrożenia bez fazy przygotowania na podstawie przeczytanego jednego artykułu lub książki o OKR-ach. Błąd ten wynika w dużej mierze z pułapki prostoty,
- „Syndrom JWL„, czyli Ja Wiem Lepiej, co dla innych jest dobre. Pomysłodawcy wdrożenia OKR-ów w organizacji są tak przekonani o korzyściach płynących z jej wdrożenia, że nie dbają o motywowanie pracowników i angażowanie ich w proces,
- „Bat na pracowników„, czyli wybór metody, która ma zmusić pracowników do realizacji stawianych im celów. W łagodnej wersji, taki bat nazywa się Zarządzanie przez Cele (Management by Objectives). (Zobacz: pułapka rozliczania),
- „Jeżeli nie wiesz dokąd zmierzasz, każda droga zaprowadzi Cię donikąd„, czyli planowanie OKR-ów rocznych bez sformułowania lub spisania strategii organizacji.
Pobieżny przegląd możliwych błędów pokazuje, że etap przygotowania może decydować o sukcesie lub porażce wdrożenia OKR-ów w organizacji.
O czym należy pamiętać?
Poniżej znajdziesz krótką listę wskazówek pozwalającą na uniknięcie błędów w fazie przygotowania wdrożenia metody OKR w organizacji:
- Traktuj wdrożenie metody OKR, jako zmianę. Pamiętaj, że mogą wystąpić efekty związane ze zmianą np. opór oraz, że dysponujesz całym zestawem narzędzi wspierających projektowanie i wdrażanie zmian.
- Angażuj pracowników i menedżerów już na etapie projektowania wdrożenia.
- Buduj zrozumienie, czym jest metoda OKR i pokazuj, jakie korzyści płyną z jej wdrożenia.
- Zaczynaj od strategii.
- Nie kopiuj sposobów wdrożenia z innej firmy, chyba że wiesz, że jest ona dokładnie taka sama, jak Twoja (strategia, kultura organizacji, liczba pracowników, klienci itp.).
- Zatrudniaj fachowców, którzy wesprą wdrożenie. Zewnętrzny OKR Coach pomoże rozwiązać problemy i dostrzec czyhające pułapki.