Czy to całe wdrożenie OKR musi być na mojej głowie – zapytał do mnie prezes firmy średniej wielkości. Podoba mi się to zwinne zarządzanie celami, ale mam tyle obowiązków, że nawet na wakacjach nie mogę dobrzy wypocząć – dodał.
Wdrożenie OKR – zrozumienie roli Zarządu
Kiedy menedżerowie najwyższego szczebla decydują się wdrożyć metodykę OKR (Objectives & Key Results), to czasem z poczucia obowiązku chcą szczegółowo poznać metodykę i mieć wszystko pod kontrolą. To niepotrzebne. Nie taka jest ich rola.
Wielu prezesów i dyrektorów firm rozumie, że ich rola w procesie OKR nie jest zastępowanie zewnętrznych konsultantów i trenerów wewnętrznych wspierających wdrożenie.
Kluczowe działania Zarządu
W czasie warsztatów, jakie prowadzę dla Zarządów firm:
- Pokazuję menedżerem, co oznacza bycie „twarzą projektu” i jak promować projekt w firmie,
- Pokazuję, jak formułować roczne cele OKR dla firmy, aby pracownicy mogli podejmować działania ukierunkowane na te cele,
- Podpowiadam, jak na bieżąco pracować z kwartalnymi OKR-ami dla Zarządu, aby ułatwiać realizację celów innym zespołom,
- Wskazuję najważniejsze elementy procesu OKR, w których mogą uczestniczyć członkowie Zarządu, aby doskonalić proces OKR i jakość stawianych celów dzięki retrospektywom, przeglądom i podsumowaniom,
- Pomagam zaplanować komunikację inicjującą i wspierającą projekt wdrożenia OKR, poczynając od pierwszego komunikatu, jaki powinien wygłosić prezes na starcie projektu.
Podsumowanie
Menedżerowie firm, które wdrożyły z powodzeniem OKR-y potwierdzają, że Zarząd musi znać metodę zwinnego zarządzania celami w takim stopniu, aby efektywnie wspierać wdrożenie i usuwać pojawiające się przeszkody.
A Twoim zdaniem, czy takie postępowanie może zwiększyć szanse na sukces wdrożenia metodyki OKR w firmie?