Czy jako menedżer lub dyrektor HR w międzynarodowej firmie, zastanawiasz się czasem, czy i jak można przeprowadzić badanie profilu osobowości w międzynarodowym zespole?
Jak radzi sobie z tą kwestią badanie psychometryczne Facet5?
Problemy z badaniami osobowości w firmach wielonarodowych
Problem 1. Grupa normatywna. Kiedy w firmie przeprowadzane jest badanie profilu osobowości, to może się zdarzyć, że uczestnik badania (Polak, Niemka, Ukrainiec, Francuzka) zawsze porównywany jest do takiej samej grupy normatywnej np. amerykańskiej. Wtedy otrzymuje informacje, jak wygląda jego profil na tle Amerykanów oraz jak jest odbierany przez Amerykanów. To często jest nieprzydatne albo wręcz mylące.
Problem 2. Język badania i raportu. Kiedy przeprowadza się badanie osobowości, to najlepiej, żeby uczestnik badania wypełniał kwestionariusz w swoim języku ojczystym oraz aby otrzymał raport z wynikami badania napisany w tym języku.
Jak sprawdza się Facet5?
Wielu menedżerów HR zdało sobie sprawę, że przy wyborze badania osobowości warto sprawdzić, jaka była grupa normatywna i w jaki języku prowadzone jest badanie oraz drukowany raport. Kiedy spotykam się ze specjalistami HR to pokazuję cechy badania Facet5:
- Pokazuję, że badanie nie ocenia osoby, ale pokazuje wynik każdego z 5 aspektów i 13 podaspektów osobowości na tle grupy normatywnej. Rozkład cechy w grupie jest taki jak na wykresie powyżej.
- Każdy badany dostaje informacje, na ile osoba o podobnym wyniku jest podobna do grupy normatywnej, więc jak jest odbierana. Np. wynik aspektu powyżej 9 oznacza podobieństwo do 4% grupy normatywnej.
- Następnie pokazuję, że Facet5 posiada liczne – reprezentatywne grupy normatywne (np. Polska – ponad 7500 osób) i że grupy te badano w kilkudziesięciu krajach. Pokazuję też, że badanie jest dostępne w ponad 30 językach.
Jeśli chcemy zbadać np. Niemca pracującego w Polsce, to dostaje on badanie w języku niemieckim (i raport), a jest porównywany do polskiej grupy normatywnej, aby zobaczyć, jak jest odbierany przez Polaków.
Jeśli Polka wyjeżdża kierować zespołem w Szwecji, to wypełnia badanie po polsku, a jest porównywany do szwedzkiej grupy normatywnej.
Podsumowanie
Wielu menedżerów HR badania potwierdza, że możliwość wypełnienia kwestionariusza Facet5 w ojczystym języku oraz wybory grupy normatywnej z różnych krajów, podnosi rzetelność badania i sprawia, że jest ono bardzo przydatne w firmach zróżnicowanych narodowościowo!
A według Ciebie, czy możliwość wypełniania kwestionariusza we własnym języku i porównywania z grupami z różnych krajów jest przydatna?