Podoba mi się ta koncepcja OKR powiedział mi dyrektor zarządzający jednej z firm, z jaką miałem podjąć współpracę i wspierać wdrożenie OKR (procesu zarządzania celami)! Mam już nawet pomysł, jak to najlepiej wdrożyć i jutro przedstawię go menedżerom oraz pracownikom!
Kiedy to usłyszałem, to w moim mózgu zapaliło się pomarańczowe światło…
Pomarańczowe światło!
Mój mózg wygenerował pomarańczowe światełko (UWAGA: niebezpieczeństwo związane z syndromem JWL – Ja Wiem Lepiej, co jest dobre dla Ciebie), a ja powiedziałem do dyrektora: Masz piękny gabinet. Dziękuję – odpowiedział zadowolony.
Wyobraź sobie, że przychodzę do ciebie i zaczynam przestawiać meble. Co byś zrobił?
– Powiedziałbym, żebyś przestał albo wyrzuciłbym cię z gabinetu.
A gdybym ci powiedział, że Ja Wiem Lepiej, jak ma stać biurko i fotele, a nawet pokazałbym ci na to papiery, potwierdzające kwalifikacje?
– I tak byłbym niezadowolony i kazał ci przestać.
Wyjście z sytuacji
Podobnie, jak z przestawianiem mebli, jest z każdą zmianą, w tym z wdrażaniem OKR. W wielu firma zrozumiano, że syndrom JWL to zagrożenie dla wdrażania zmian, a ludzie potrzebują poczucia wpływu na zmianę. Na swoich warsztatach przygotowujących do wdrożenia metody OKR przypominam o następujących zasadach:
- Zaproś innych do współuczestnictwa we wdrożeniu OKR już na samym początku projektu.
- Opracujcie wspólnie Strategiczną Kanwę Wdrożenia OKR, która będzie zawierała odpowiedzi na najważniejsze pytania:
🔸 DLACZEGO wdrażamy OKR-y w firmie?
🔸 CO chcemy osiągnąć?
🔸 JAK ZMIERZYMY sukces wdrożenia OKR?
- Wypracujcie działania, które będą wspierały wdrożenia i podzielcie role w procesie wdrożenia (Sponsor/Twarz projektu, Wewnętrzny Coach OKR, Coach Procesu wdrożenia).
Rozumiem – powiedział dyrektor. W takim razie przygotuję listę osób, które chciałbym zaprosić na pierwszy warsztat? Poprowadzisz ten warsztat – zapytał
Wdrożenie OKR, czyli jak "przestawiać meble" w firmie?
Firmy wdrażające proces OKR potwierdzają, że zwinnego zarządzania celami nie da się pogodzić z mikrozarządzaniem na etapie wdrożenia. Potwierdzają, że fundamentem sukcesu jest podejście zakładające przejrzystość i współudział wielu pracowników we wdrożeniu od samego startu projektu.