Niebezpieczne słowo „nieźle”!

Korekta strategii

Kierujesz firmą, jesteś jej właścicielem lub członkiem zarządu? Czy można dokonać korekty strategii, słysząc od menedżerów „Jest nieźle”?

Prezes się wkurzył

W rzeczywistości określanej jako VUCA, strategia nie jest już tworzona na 5-10 lat, ale raczej na dwa lub trzy lata.

Ostatnio rozmawiałem z Markiem – prezesem firmy – który wyraźnie poirytowany opowiadał mi o spotkaniu z menedżerami na temat poziomu realizacji strategii. Wiesz, co od nich usłyszałem?

„Jest nieźle”, „Dajemy radę”, „Staramy się”…

I jak ja mam na tej podstawie podejmować decyzje?

Podejmowanie decyzji OKR korekta strategii
Jak mam na tej podstawie podjąć decyzję?!!!

W dodatku, jak pracownicy usłyszą „Jest nieźle”, to czy nie zmniejszą zaangażowania w pracę? W końcu, jak „Jest nieźle”, to można trochę odpuścić!

Inni dają radę?

Kiedy Marek trochę ochłonął, powiedziałem, że wiele firm było w podobnej sytuacji i zmieniło swoje podejście do zarządzania. Strategia pozostaje nadal wizją stanu docelowego, ale nawet do tej wizji dodawane są kryteria osiągnięcia stanu docelowego.

Jeszcze istotniejsze staje się zarządzanie celami w perspektywie rocznej. Mówimy o celach zorientowanych strategicznie, a nie o KPI. Tu pojawiają się firmowe cele roczne uzbrojone w kluczowe rezultaty, czyli miary osiągnięcia celów (Są to roczne OKR – Objectives and Key Results).

Na podstawie firmowych OKR rocznych menedżerowie ustalają kwartalne cele dla swoich zespołów i działów. I znów są to: Osiągnięcia i Kluczowe Rezultaty.

OKR-y i decyzje strategiczne

Mając „opomiarowane” firmowe cele roczne i kwartalne cele zespołowe, spotkanie z menedżerami staje się przyjemnością.

Zamiast „Jest nieźle” prezes otrzymuje twarde dane o stopniu realizacji celów kwartalnych i sprawdza poziom realizacji celów rocznych. Na tej podstawie może podejmować decyzje w kwestii korekty strategii, alokacji zasobów lub innych działań zwiększających szansę na osiągnięcie celów strategicznych.

Marek podyskutował ze mną jeszcze przez chwilę i umówiliśmy się na warsztat strategiczny poświęcony rozpoczęciu procesu zwinnego zarządzania celami w jego firmie.

Wnioski

Wiele firm stosujących metodę OKR potwierdza, że dane o realizacji celów i ich analiza sprawiły, że sukces strategiczny stał się bardziej przewidywalny. To właśnie dobrze dobrane metryki, wpisane w Kluczowe Rezultaty, są dla firm wykorzystujących OKR-y podstawą do korekty kursu.

A według Ciebie, czy twarde dane dotyczące realizacji celów kwartalnych i rocznych mogą pomóc w sukcesie strategii rozpisanej na dwa lub trzy lata?

Możemy chciałbyś porozmawiać o programie zarządzania celami w Twojej firmie?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

pięć × 5 =