Przejdź do treści

OKR: Twarde dane czy bla, bla, bla…?

OKR: Twarde dane czy bla, bla, bla

Jesteś dyrektorem finansowym lub członkiem zarządu firmy, który odpowiada za finanse? Jesteś pewnie przyzwyczajony do opierania decyzji solidne podstawy. Zdarzyło Ci się wziąć udział w spotkaniu dotyczącym realizacji strategii firmowej i zwrócić uwagę na brak twardych danych?

Zalew nic nie znaczących słów

Kiedy menedżerowie przychodzą na spotkanie z zarządem w sprawie realizacji strategii, to często opowiadają o działaniach ich działu lub departamentu używając wyrażeń: „staramy się…”, „robimy to a to…”, „mamy na uwadze…”. Czy to nie brzmi jak „bla, bla, bla”? Może irytują Cię okrągłe zdania zamiast konkretów?

W wielu firmach zauważono, że rolą zarządzania celami OKR (Objectives & Key Results) jest umożliwienie zarządowi lepszego prognozowania osiągnięcia celów strategicznych oraz podejmowania decyzji w oparciu o rezultaty i dane.

Kilka kroków w dobrym kierunku

Kiedy pracuję z firmami, które wdrażają OKR, to pokazuję, jak dane uzyskane w ramach OKR budują przewidywalność i podnoszą efektywność realizacji strategii. Zazwyczaj obejmuje to następujące elementy:

1️⃣ Prowadzę warsztat z Zarządem, na którym pokazuję jak formułować OKR-y roczne dla firmy, w sposób jasno określający cele jakościowe (Objectives) i Kluczowe Rezultaty (miary osiągnięcia celów).

2️⃣ Na warsztatach z zespołami z poszczególnych działów czy departamentów pokazuję, jak formułować zespołowe cele kwartalne, na które składają się planowane Osiągnięcia (Objectives) oraz Kluczowe Rezultaty, po których poznamy, że cel został osiągnięty.

3️⃣ W czasie rocznego procesu OKR wspieram zespoły w czasie cykli kwartalnych, aby potrafiły generować działania zmierzające do osiągnięcia Kluczowych Rezultatów, dokonywać przeglądów statusowych pokazujących postęp w realizacji OKR-ów kwartalnych (Pokazuję, jak określić % realizacji celu i prawdopodobieństwo jego osiągnięcia).

Efekty

Na podstawie przeglądów statusowych dokonywanych w zespołach w trakcie kwartału oraz podsumowań kwartalnych realizacji OKR:

✔️ Zarząd posiada informacje o wpływie działań poszczególnych zespołów (działów, departamentów) na realizację OKR rocznego dla całej firmy oraz postępu w realizacji celów z wykorzystaniem miar używanych dla Kluczowych Rezultatów. Miary KR szybko podpowiadają, czy firma zmierza we właściwym kierunku.

✔️ Zarząd może podjąć działania zmierzające do poprawy jakości i struktury danych oraz możliwości pomiaru rezultatów.

Wszystkie firmy, które właściwie wdrożyły zarządzanie celami OKR potwierdzają, że proces OKR pozwala na podejmowanie decyzji, zwiększających szansę realizacji celów strategicznych, w oparciu o twarde dane i rezultaty działań.

A według Ciebie, czy wdrożenie OKR może pomóc we wzroście efektywności firmy i osiągnięciu przewagi konkurencyjnej?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *