Zdarzyło Ci się pomyśleć, że zespół, jaki tworzą członkowie Zarządu, może pracować jeszcze efektywniej? A może zastanawiasz się czy Zarząd to zespół?
Członkowie Zarządu często pracują w odosobnieniu, zajmując się dedykowanymi obszarami. Są jednak kwestie, w których powinni działać jak znakomicie funkcjonujący zespół.
A może bywa tak...
Czy uczestnicząc w spotkaniu Zarządu, zdarzyło Ci się zaobserwować podobne sytuacje?
- Jeden z menedżerów spiera się niemal o wszystko, nawet o kwestie mało istotne.
- Inny członek Zarządu zgadza się z innymi w każdej sprawie, choć wiesz, że ma niezwykle analityczny umysł.
- Ktoś po podjęciu decyzji wraca do siebie i zaczyna pracować „po swojemu”, a nie w zgodzie z ustaleniami.
Nie dziwie się, że takie sytuacje mogą irytować!
W wielu firmach zrozumiano, że za wymienione zachowania odpowiadają składowe naszej osobowości oraz, że rozwój zespołu zarządczego wymaga zwiększenia samoświadomości oraz wypracowania metod pracy w zespole oraz sposobów wzmacniania relacji między członkami Zarządu.
Którędy droga?
Proponowany model rozwoju bazuje na rozpoznaniu naturalnych preferencji członków Zarządu wobec organizacji własnej pracy, zarządzania konfliktem oraz reagowania na stres i presję.
Pracując z członkami Zarządu proponuję następujący proces podnoszenia efektywności pracy zespołu zarządzającego firmą:
- Zaproszenie każdego członka Zarządu do wypełnienia kwestionariusza badającego profil osobowości zawodowej Facet5,
- Wysłanie kwestionariuszy oceny 360 do każdego z członków zespołu (każdy uczestnik tego projektu ocenia wszystkich pozostałych członków swojego zespołu),
- Sesja indywidualna z każdym z członków Zarządu służąca pogłębieniu samoświadomości własnego profilu osobowości zawodowej, analizę silnych stron i preferowanego sposobu pracy,
- Integracja danych z raportu Facet5 w raport rozwoju zespołu zarządczego, umożliwiający analizę pracy zespołu oraz zawierający preferencje członków Zarządu w odniesieniu do całego zespołu,
- Warsztat, na którym wypracowane są efektywne metody współpracy w oparciu o posiadane wytyczne zespołowe oraz samoświadomość swoich zachowań.
Wnioski
Wszystkie firmy, które wykorzystały proces rozwoju zespołu zarządzającego potwierdzają, że nastąpiła poprawa relacji i komunikacji w Zarządzie, decyzje podejmowane są szybciej, a zespół koncentruje się na rozwiązywaniu problemów oraz usuwaniu przeszkód na drodze do realizacji przyjętych decyzji i osiągania dobrych wyników.
A według Ciebie, czy Zarząd powinien rozwijać pracę zespołową w oparciu o wzajemne poznanie swoich preferencji oraz wykorzystanie różnorodnych osobowości?