Przejdź do treści

Model biznesowy: Dlaczego przedsiębiorcy nie zmieniają modeli biznesowych?

Model biznesowy. Zmiana modelu biznesowego. Transformacja cyfrowa. Badania PMR

Tylko 4% przedsiębiorców łączy transformację cyfrową ze zmianą modelu biznesowego swojej firmy!
Wyniki najnowszego badania PMR „Transformacja organizacyjna przedsiębiorstw przemysłowych w Polsce” prowadzonego na zlecenie Dassault Systèmes wśród 100 firm przemysłowych z Polski są alarmujące!

Wnioski z raportu

Według raportu z badania polscy przedsiębiorcy kojarzą cyfryzację z takimi kwestiami, jak integracja systemów informatycznych czy automatyzacja procesów w firmie. Takie rezultaty mogą świadczyć o tym, że zarządy większości firm nie łączą kwestii Przemysłu 4.0 z wyzwaniami w obszarze zarządzania!

W niewielu przodujących firmach zrozumiano, jaka jest rola modelu biznesowego i jego innowacji. A przecież, to  określa i pomaga zrozumieć, skąd biorą się pieniądze w firmie.

Po co Ci model biznesowy?

Kiedy prowadzę warsztat dotyczący stworzenia lub innowacji modelu biznesowego, to zachęcam uczestników do odpowiedzi na cztery ważne pytania dotyczące obecnego modelu biznesowego:

✔️ Kim są Twoi klienci?

✔️ Co im oferujesz?

✔️ Jak wytwarzasz oferowane produkty?

✔️ Dlaczego Twój biznes przynosi zysk?

Po opisaniu obecnego modelu warsztatu uczestnicy warsztatu dokonują analizy obecnej sytuacji i analizy trendów w branży.

W następnym kroku pokazuję uczestnikom, jak tworzyć nowy model biznesowy (innowację modelu) w taki sposób, aby zerwać z typową dla ich branży logiką myślenia i zastąpić ją modelem, który pozwoli się wyróżnić i zdobyć przewagę konkurencyjną dzięki zastosowaniu transformacji cyfrowej.

Jak tworzyć model biznesowy?

Uczestnicy tworzą nowy model biznesowy, korzystając z kilkudziesięciu przedstawionych przeze mnie wzorców. Aby nie wpaść w pułapkę, że wszyscy otrzymają taki sam model biznesowy, dokonują twórczej adaptacji wzorca lub łączą dwa lub więcej wzorców.

Na koniec warsztatu Uczestnicy dysponują pomysłem na nowy model biznesowy, który następnie jest poddawany ocenie i testowaniu. Dopiero po uwzględnieniu wyników oceny i testów możesz wdrażać innowację modelu biznesowego.

Rekomendacje

Badania i obserwacje prowadzone w firmach potwierdzają, że łatwiej wypracować przewaga konkurencyjną w oparciu o innowacyjny model biznesowy, niż o innowacyjne produkty i procesy, które są łatwiejsze do skopiowania.

A według Ciebie, czy innowacja modelu biznesowego, może skrócić drogę do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej ?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *